به گزارش اکوایران انتشار داده‌های رشد اقتصادی ایالات متحده برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی بهتر از برآورد اقتصاددانان باعث شد تا رینگ کامودیتی‌ها روز پایانی هفته منتهی به روز جمعه 28 ژوئیه را با افزایش نرخ به پایان برساند به نحوی که هر بشکه نفت خام آمریکا تا مرز 80 دلاری شدن پیش رفت؛ هر اونس طلا کانال قیمتی 1955 دلار را بازپس گرفت، هر تن مس 8625 دلاری شد و هر تن آلومینیوم با نرخ 2210 دلار به فروش رفت.

داده‌های اقتصادی اثر رشد نرخ بهره را خنثی کرد

فدرال رزرو در روز چهارشنبه 26 ژوئیه مجدد نرخ بهره آمریکا را 25 واحد دیگر افزایش داد و به این ترتیب نرخ بهره آمریکا به 5.25 تا 5.5 درصد رسید که کرانه بالای این بازه، بیشترین نرخ بهره آمریکا ظرف 22 سال اخیر بود.  ظرف بیش از یک سال اخیر فدرال رزرو برای مهار تورم در آمریکا نسبت به افزایش چندین مرحله‌ای در نرخ بهره اقدام کرده است. سیاست‌های انقباضی اخذ شده از سوی فدرال رزرو اگرچه در مهار تورم اثرگذار بوده است، اما با ایجاد احتمال بروز رکود اقتصادی، سیگنالی کاهشی برای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه داشته است.

تصمیم فدرال رزرو در خصوص افزایش 25 واحدی دیگر در نرخ بهره ظرف روزهای پایانی ژوئیه به رشد ارزش شاخص دلار آمریکا و عقبگرد ارزش در بازارهای مالی و کالایی دنیا ظرف روز پنج‌شنبه 27 ژوئیه انجامید. اما اثرگذاری این سیگنال محدود بود و انتشار داده‌های مثبت از وضعیت مطلوب رشد اقتصادی آمریکا زمینه‌ساز رشد نرخ در بازارهای مالی و کالایی در روز جمعه 28 ژوئیه شد.

برآورد اولیه وزارت بازرگانی آمریکا در روز پنجشنبه 27 ژوئیه نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه ماهه دوم سال 2023 رشدی 2.4 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشت؛ این در حالی بود که رشد اقتصادی این کشور برای سه ماه ابتدایی امسال در بازه سالانه 2 درصد بود و پیش‌بینی اقتصاددانان از رشد اقتصادی آمریکا برای سه‌ ماه دوم امسال نیز رشد نرخ 1.8  درصدی  را برآورد کرده بود.

به این ترتیب داده‌های تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی نشان داد که واهمه از بروز رکود اقتصادی میان فعالان بازار پیش از موعد بوده و به این ترتیب فرار بزرگترین اقتصاد جهانی از رکود به سود بازارهای پرریسک نظیر کامودیتی‌ها انجامید به نحوی که بر ارزش اغلب کامودیتی‌ها شامل نفت و فرآورده‌های نفتی، طلا، فلزات آهنی و غیر آهنی در روز پایانی هفته منتهی به 28 ژوئیه افزوده شد.