به گزارش اکوایران، بورس تهران در هفته اخیر شاهد رکود نسبی معاملات و خروج پول حقیقی بود. تنها در روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت بود. در روز دوشنبه شاخص صعود کرد و به یک قدمی سطح 2 میلیونی رسید. روز سه‌شنبه شاخص در نیمه اول معاملات صعود کرد اما در نیمه دوم سمت عرضه بازار بزرگتر شد و شاخص نیز روند نزولی گرفت. در این روز بار دیگر شاهد خروج 232 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم. روندی که در روز چهارشنبه نیز تکرار شد و 70 میلیارد تومان از بورس خارج شد. شاخص نیز در روز پایانی هفته پایین‌تر از روز قبل ایستاد اما توانست کانال 2 میلیونی را حفظ کند. 

ناظران نوسان شاخص در حوالی مرز 2 میلیونی را به سکون در بازار تعبیر می‌کنند، به ویژه حجم پایین معاملات نیز خبر از رکود معاملاتی می‌دهد.

روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد با کاهش 13 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 300 میلیارد تومان رسید. 

تحلیلگران خوشبین معتقدند بازار در سطحی قرار گرفته که مایل به نزول بیشتر نیست و با انتشار گزارش‌های مالی دوره‌ای شرکت‌ها روند صعودی پیدا خواهد کرد. در مقابل تحلیلگران بدبین از مقاومت روندهای درونی بازار در مقابل رشد قیمت‌ها صحبت می‌کنند و معتقدند بازار برای رشد بیشتر به سیگنال‌های سیاسی و بیرون از بازار نیاز دارد. این گروه وزن ریسک‌های سیستماتیک را بیشتر می‌دانند. 

برخی نیز معتقدند همین ریسک‌ها منجر به خروج پول حقیقی از بورس شده است. پول‌هایی که به نظر می‌رسد روانه بازارهای دارایی موازی شود. اتفاقی که می‌تواند تقاضا در دیگر بازارها را تقویت کند. بنابراین به نظر می‌رسد یک نگاه معامله گران به گزارش‌های مالی و روندهای درونی بازار است و نگاه دیگر آنها به تحولات سیاسی و سیاستی است. در هفته‌های اخیر انتقادات از عملکرد سازمان بورس افزایش یافته و سهامداران خرد نیز منتقد سیاست‌های کلان دولت در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه هستند. با بالا گرفتن انتقادات، برخی پیش بینی می‌کنند دولت به تزریق پول به بازار سهام یا سیاست‌های مشابه آن روی بیاورد و با بالا کشیدن شاخص از حجم انتقادات بکاهد. آیا سیگنالی از سوی دولت می‌رسد؟ باید در انتظار روزهای آتی بمانیم.