به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس در هفته گذشته روند نزولی داشت و تا سطح یک میلیون و 363 هزار واحد پائین آمد.  

در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 18 هزار واحد افت کرد و روز یکشنبه رشد اندک 223 واحدی داشت. روز دوشنبه شاخص 2 هزار و 971 واحد پائین آمد و روز سه‌شنبه شاخص کل باز هم نزول کرد و با کاهش 13 هزار و 255 واحدی مواجه شد. در آخرین روز کاری هفته اخیر شاخص 303 واحد بالا آمد، اما با این حال به طور کلی بورسی‌ها هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشتند. آیا این روند تداوم خواهد داشت؟ عوامل بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار بر بازار سهام چه پیامی به سهام‌داران می‌دهند؟

بورس

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 34 هزار و 179 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 2.5 درصد شد.

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نیز نزول کرد. در پایان هفته شاخص هم‌وزن 3 روز پیاپی نزولی را پشت سر گذاشت و در روز چهارشنبه نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 627 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 359 هزار و 472 واحد رسید و بازدهی منفی 2.3 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، شاخص بورس هر گاه نزول کرده ریزش شدیدی داشته و هر گاه صعود کرده رشد اندکی را رقم زده است. شاخص بورس در هفته پیش دو روز صعودی و سه روز نزولی را پشت سر گذاشت و صعودهای کوچک و نزول‌های بزرگ داشت.

با این که شاخص در هفته اول دی ماه تا سطح یک میلیون و 400 هزار واحد بالا رفته بود، در این هفته رفته رفته از نزدیکی کانال 1.4 میلیونی فاصله گرفت. روز‌های شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه نزول کرد و هفته را با رشد اندک 303 واحدی به پایان برد.

این در حالی است که در پایان هفته معاملات بازار برای ششمین روز متوالی با مازاد عرضه بسته شد. روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 105 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود و سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی هزار و 700 میلیارد تومان بیشتر از سرانه خرید هر معامله‌گر حقیقی بود.

علاوه بر این در پایان هفته دوم دی ماه برای دهمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به 286 میلیارد تومان رسید. در مجموع کل هفته هزار و 589 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 317 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 10 درصدی داشته است. در 10 روز اخیر 3 هزار و 30 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 303 میلیارد تومان است.

برخی از ناظران بازار انتشار پیش نویس 16 ماده‌ای طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را از دلایل نزول شاخص‌های بازار و خروج نقدینگی می‌دانند. بی شک این طرح در تشدید بدبینی به سیاست‌گذار و افزایش ریسک‌های بازار مؤثر بود اما برخی از تحلیل‌گران معتقدند عوامل دیگری مانند رشد نرخ سود بدون ریسک و افزایش نرخ سود ابزارهای بازار پول در خروج نقدینگی از بازار سهام تأثیر بیشتری داشته است.

نرخ سود اوراق خزانه اسلامی (اخزا) که ابزاری کم ریسک در بازار پول است به سطح 25 درصد رسیده است. نرخ سود بین بانکی نیز از ابتدای پائیز روند صعودی داشته و به 21 درصد افزایش یافته است. نرخ سود بین بانکی در انتهای تابستان در محدوده 18 درصد قرار داشت و در یک روند صعود در مهرماه 19 درصد شد و در آبان به 20 درصد افزایش یافت. آذر ماه به سطح 21 درصد رسید و این روند صعودی همچنان ادامه دارد.  

تحلیل‌گران معتقدند در وضعیت کنونی اقتصاد ایران تصمیمات دولت تعیین کننده روند بازارها در میان مدت خواهد بود. روند صعودی نرخ سود در بازار کوتاه مدت (بازار پول) و روند نزولی قیمت دلار در میان مدت تأثیر نزولی بر بازار سهام خواهند داشت.

پیش بینی بورس