به گزارش اکوایران ظرف هفته ابتدایی مرداد ماه بالغ بر 100 هزار تن محصول پلیمری و 27 هزار تن محصول شیمیایی از بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. میزان حجم معاملات در رینگ پتروشیمی نسبت به حجم  معاملات در هفته‌های قبل کاهش داشت، اما همچنان بالاتر از میانگین هفتگی حجم معاملات سال قبل بود. بخشی از کاهش حجم معاملات هفتگی در رینگ پتروشیمی مربوط به افت عرضه در هفته ابتدایی مرداد ماه رقم خورد.

سیگنال ارزی همچنان بی‌تاثیر است

قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا بر اساس نرخ جهانی این محصولات فوب خلیج فارس تعیین می‌شود. به این ترتیب  نوسان نرخ  محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی و نرخ ارز 2 سیگنال اصلی جهت‌دهنده به قیمت‌های پایه است. نرخ ارز معیار در تعیین بهای پایه محصولات پتروشیمی، همچنان بدون تغییر و برابر 28 هزار و 500 تومان تثبیت شده است؛ در این شرایط نوسان نرخ محصولات پتروشیمی تنها سیگنال فعلی اثرگذار بر قیمت‌های پایه است. قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی پس از کاهش نرخ قابل ملاحظه ظرف 3 ماهه دوم سال 2023 از ابتدای هفتمین ماه از امسال به مسیر رشد نرخ بازگشته و این موضوع محرک رشد قیمت‌های پایه در بازار داخل شده است. با توجه به ایجاد جریان افزایشی در بازار نفت ظرف روزهای پایانی ژوئیه، این احتمال وجود دارد که جریان رشد نرخ جهانی محصولات پتروشیمی در میان مدت نیز ادامه‌دار شود.

نفتا به‌عنوان محصولی که از آن به‌عنوان خوراک بسیاری از واحدهای پتروشیمی استفاده می‌شود، ظرف یک هفته اخیر منتهی به روز جمعه 28 ژوئیه رشدی یک درصدی داشت و با نرخ 574 دلار و 98 سنت به ازای هر تن معامله شد.