اونس خوش خواب جهانی

یکی از دلایل در جا زدن قیمت سکه طلا در بازار داخلی را می توان بی حرکتی قیمت اونس جهانی طلا در بالای حمایت مستحکم 1880 دلار به ازای هر اونس دانست که سبب شده تا در هفته های اخیر شاهد نوسان جدی در قیمت این فلز زرد رنگ نباشیم. در حال حاضر طلای جهانی تحت تاثیر افزایش بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا و چشم انداز تغییرات نرخ بهره به منظور کنترل تورم در حوزه پولی یورو و ایالات متحده چشم اندازی خنثی را پیش روی خود دارد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در حال حاضر تحلیلگران بازارهای مالی پیشرفته با دقت تصمیمات فدرال رزرو را برای افزایش احتمالی نرخ بهره به دلیل انتشار آمار تورم در پایان هفته جاری زیر نظر دارند.  چرا که عدم افزایش نرخ مذکور می تواند منجر به کاهش قیمت جهانی اونس و افزایش تقاضا برای آن شود. طبیعتا در صورتی که این اتفاق رخ دهد باید در قیمت گواهی سپرده سکه تغییرات محسوسی را شاهد باشیم. با این وجود تا زمانی که اونس در میان کانال 1900 دلاری در نوسان است نمی توان انتظار فشار صعودی از جانب رویدادهای جهانی را داشت. 

آرامش در بازار داخلی

در حال حاضر نکته دیگری که ترمز افزایش قیمت سکه طلا در بازار آزاد و بورس کالا را کشیده آرام گرفتن قیمت دلار در محدوده 50 هزار تومان است. نبود اخبار سیاسی جهت دهنده به بازار در کنار نبود تقاضای خارج از کنترل بانک مرکزی سبب شده تا این متغیر مهم نیز در شرایط کنونی نوسان جدی چندانی نداشته باشد.

اما از متغیرهای اثرگذار بر قیمت گواهی سپرده سکه که بگذریم نکته قابل توجه در بازار کالایی این است که صندوق های پشتوانه طلا که در بورس کالا معامله می شوند نیز در شرایط کنونی تقاضا یا عرضه غیر معمولی را شاهد نیستند و به مانند روزهای اخیر در مسیری خنثی گام بر می دارند، به طوریکه طی روز گذشته هر واحد سرمایه گذاری از صندوق «طلا» با کاهش 2.13  درصدی مواجه شد و نمادهای دیگر بازار نیز نوسان منفی بین 1.6تا 2.3 درصد داشتند. وضعیت در معاملات قراردادهای آتی صندوق های نیز وضعیتی مشابه داشت.