به گزارش اکوایران، ارزش معاملات روز جاری بازار اوراق بهادار تهران 8 هزار و 812 میلیاردتومانی می‌شد. در بازار امروز نماد وبیمه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بیشترین میانگین خرید هر کد حقیقی را به خود اختصاص داد و رقم 266 میلیون تومان را ثبت کرده است تا در مقابل نماد بانک خاورمیانه با 155 میلیون تومان بیشترین میانگین فروش کدهای حقیقی در بازار امروز باشد. به طور کلی اکثر نمادهای بازار امروز بورس تهران با میانگین فروش و خرید کمتر از 50 میلیون تومان روبرو بودند.

شاخص کل بورس تهران باوجوداینکه در نیمه اول کاملاً بی‌حرکت بود در نیمه دوم با رشد همراه شد تا شاخص در نهایت با رشد 6 هزار و 993 واحد کار را تمام کند و امروز را نیز بالاتر از 2 میلیون واحد دوام بیاورد.

جالب‌ترین خبر امروز را می‌توان به خبر پایگاه خبری بازار سرمایه اختصاص داد آن هم با تیتر برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی. نمایشگاهی که قرار است از ۱۵ لغایت ۱۸ مردادماه ١٤٠٢ ساعت ۹ الی ۱۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های خانه ملت برگزار گردد، مشخص نیست دقیقاً قرار است کدام دستاورد بازار سرمایه را به نمایش گذارد. 

خبر دیگر اینکه علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص موضوع افزایش نرخ سیمانی‌ها طی روزهای آینده، به خبرنگاران اعلام کرده است که: قیمت گاز از ۲۹ خردادماه ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، به‌طوری‌که ماهیانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل این افزایش قیمت گاز به صنعت سیمان هزینه تحمیل شده است. گاز سوخت حدود، ۱۸ درصد قیمت تمام شده تولید سیمان است و با این افزایش ۱۰۰ درصدی، شرکت‌ها از لحاظ درآمدی آسیب می‌بینند. در نتیجه شرکت‌هایی که با قیمت پایه کف می‌فروشند، آسیب می‌بینند و زیاده می‌شوند.

به همین دلیل درخواست افزایش نرخ سیمان به میزان افزایش نرخ گاز دادیم که اگر این اتفاق بیفتد سود شرکت‌ها به تاریخ قبل از افزایش گاز برمی‌گردد و با این افزایش نرخ، جلوی زیان شرکت‌ها را می‌گیریم و شرایطشان به همان قبل از اردیبهشت‌ماه برمی‌گردد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل برس تهران

شاخص کل بورس تهران در نتیجه معاملات روزهای جاری توانسته است بیش حدود 3 درصد رشد را برای مردادماه رقم بزند تا از دردهای افت‌های ماه‌های پیش بکاهد؛ اما همچنان برای رشد به اعداد و ارقام بالاتر نیازمند قدرت و توان است. به گفته فعالان بازار سرمایه شاخص کل بورس تهران نمی‌تواند با این ارزش معاملاتی خیلی از محدوده‌ها فاصله بگیرد و باید برای رسیدن به ارقام بالاتر حتماً نیازمند ارزش معاملاتی بالایی است.

از منظر تکنیکالی باوجوداینکه اندیکاتور RSI توانسته است خط روند نزولی خود را روبه‌بالا بشکند و در مسیر احتمالی صعودی قرار بگیرد؛ اما ارزش کم معاملات سرعت رشد شاخص را کند کرده است. از منظر و نگاه تکنیکالی و با اتکا به مفروضات پابرجای روزهای قبل شاخص کل بورس تهران می‌تواند به اعداد و ارقام بالاتر برسد مگر اینکه عده‌ای بخواهند در این بازار سیو سود کنند که معمولاً از رانت‌های خبری خوبی نیز برخوردار هستند.

با نگاه اجمالی به شاخص هم وزن بی‌رمقی در این شاخص نیز به‌وضوح مشخص است. شاخصی که در چند مدت قبل نسبت به شاخص کل عملکرد بهتری داشته حالا همچون شاخص کل ضعیف عمل می‌کند. اما این نماگر بازار سرمایه به میانگین 55 روزه خود نزدیک‌تر است و در صورتی که بخواهد از پس این مقاومت برآید وضعیت به‌مراتب بهتری (از نگاه تکنیکالی) به شاخص کل خواهد داشت.

کل

هم وزن