به گزارش اکوایران رینگ صنعتی بورس کالای ایران در نیمه  مرداد ماه میزبان عرضه بالغ بر 177 هزار تن انواع شمش فولاد 3SP و 5SP بود. به این ترتیب بر حجم عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا در این زمان افزوده شد. افزایش تقاضا برای خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا ظرف هفته‌های اخیر با صدور مجوز خرید برای متقاضیان سرمایه‌ای بر تمایل تولیدکنندگان شمش فولاد برای عرضه این محصول افزوده است و به این ترتیب بازار فیزیکی با افزایش حجم عرضه شمش مواجه است.

رقابتی غیر اقتصادی

متقاضیان شمش فولاد در روز دوشنبه 16 مرداد ماه، تقاضایی بالغ بر 314 هزار تن را در رینگ صنعتی بورس کالا به ثبت رساندند. شمش فولاد در بازه قیمتی 18 هزار و 100 تومان تا 19 هزار و 500 تومان رهسپار بازار فیزیکی بورس کالا شده بود، با توجه به برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی برای خرید شمش فولاد انجام شد و به این ترتیب میانگین نرخ فروش شمش فولاد در این روز به 19 هزار و 870 تومان رسید.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده هر کیلوگرم شمش فولاد برای نوردکار برابر 21 هزار و 700 تومان خواهد بود. در این شرایط با در نظر گرفتن هزینه 500 تومانی برای حمل این شمش فولاد تا کارخانه نورد و هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد نرخ شمش فولاد، قیمت تمام شده تولید میلگرد از شمش معامله شده در بازار فیزیکی بورس کالا برابر 24 هزار و 600 تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در محدوده 24 هزار تومان به فروش می‌رود و به گفته فعالان بازار حتی در این محدوده قیمتی نیز بازار در رکود سنگینی به سر می‌برد.

به این ترتیب صدور مجوز خرید شمش فولاد برای متقاضیان سرمایه‌ای، باعث افزایش هزینه نوردکاران شده است؛ این در حالی است که رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت مسکن و تمایل سازندگان به جایگزینی مقاطع طویل فولادی با سیمان به‌عنوان مصالح ارزان‌تر باعث شده تا تولیدکننده نهایی زنجیره آهن و فولاد در کشور با چالش عدم صرفه مواجه شوند.