به گزارش اکوایران ظرف یک هفته اخیر منتهی به روز جمعه 20 مرداد ماه بالغ بر 90 هزار و 580 تن محصول پلیمری از رینگ بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. این رقم کمترین حجم فروش محصولات پلیمری از این بازار  پس از هفته ابتدایی تیر ماه و در میانه خبر احتمالی تغییر نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری بود.

صنایع پلیمری در سومین هفته از مرداد ماه بالغ بر 107 هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 140 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 90 هزار تن محصول پلیمری از این بازار منجر شد. به این ترتیب باید گفت در این هفته 84 درصد عرضه‌های محصولات پلیمری مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که ظرف هفته‌های پیشین  نسبت  حجم معامله به عرضه ارقامی بالاتر از 90 درصد بود. در شرایطی که از ابتدای مرداد ماه از حجم عرضه محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالا کاسته شد؛ نسبت حجم معامله به حجم خرید نیز کاهش داشت و به این ترتیب باید گفت از رونق رینگ پلیمرها در بازار فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شده است.

فاکتورهای کاهنده حجم معاملات

کاهش رونق در رینگ محصولات پلیمری در میانه تابستان نتیجه چند فاکتور از جمله افزایش محدودیت تامین برق صنایع تکمیلی در میانه تابستان است. افزایش دمای هوا و شدت گرفتن بحران تامین برق در کشور ظرف هفته‌های اخیر باعث شد تا محدودیت تامین برق صنایع افزایش یابد و بنابراین صنایع بیش از آنچه مدنظر بود با تعطیلی یا کاهش اجباری تولید مواجه شوند. این در حالی است که صنایع ظرف هفته‌های قبل نسبت به خرید حجم قابل توجهی مواد اولیه اقدام کرده‌اند. بنابراین در شرایط کنونی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه هستند. این موضوع باعث می‌شود تا از تمایل آن‌ها به خرید کاسته شود که این موضوع خود را در افت حجم معاملات رینگ پلیمرها نشان داده است.

بخشی از رونق رینگ پلیمرها در هفته‌های ابتدایی امسال نتیجه تثبیت نرخ تسعیر ارز در محدوده 28 هزار و 500 تومان و نوسان نرخ ارز در بازار آزاد در نرخی به مراتب بالاتر بود. اگرچه این رویه فعلا ادامه‌ دارد، اما استمرار آن برای چند ماه متوالی از جذابیت خرید با این سیگنال کاسته است و در شرایط کنونی، اثرگذاری این سیگنال افزایشی بر بازار  کاهش یافته است.