به گزارش اکوایران، گواهی سپرده سکه در بورس کالا روز شنبه را تلخ آغاز کرد. در این روز تمامی نمادهای مورد معامله در بورس کالای ایران که بر پایه دارایی سکه بودند با افت قیمت مواجه شدند تا بازار مذکور به خوبی نشان دهد که در پیروی از متغیرهای اقتصاد ایران همچنان دست بالا را دارد. 

بازگشت به کانال 27 میلیونی

دلیل این کاهش قیمت چیزی نبود جز عقبگرد یکباره قیمت سکه به میانه کانال 27 میلیون تومان که باعث شد تا حجم معاملات در گواهی سپرده سکه نسبت به دو روز پایانی هفته قبل دو برابر شود. بر این اساس داد و ستدهای روز گذشته در حالی خاتمه یافته که در نماد سکه رفاهی حجم معاملات از محدوده 68 هزار واحد به حدود 154 هزار واحد رسید. اینطور که به نظر می‌آید در مقابل 100 درصد فروشندگان حقیقی آن 98 درصد خریدار که خود میز مردم عادی بوده‌اند با دل بستن به انتظارات تورمی به افزایش قیمت سکه در آینده دل خوش کرده‌اند. چرا که در مقابل آنها تنها 2 درصد خریدار حقوقی وجود داشت. 

بازار آزاد خط داد

 در این روز بزرگترین شانس گواهی سکه بورس کالا در تمامی نمادها این بود که افت قیمت سکه در بازار آزاد تا حدی زیاد نبود که بتواند گواهی این دارایی را در بازار مذکور به صف فروش برساند. با این حال افت بهای دارایی مذکور به محدوده 27 میلیون و 850 هزار تومان برسد. در معاملات بورس کالا نیز سکه کالایی در حدود 27 میلیون و 770 هزار تومان قیمت خورد با این حال میزان افت قیمت در نمادهای مختلف متغیر بود و میزان آن بین 3.3 تا 3.9 درصد بود. 

همه چیز زیر سر سیاست

 اما چه شد که در بازار بی جهت سکه کالایی در هفته های اخیر به یکباره دلیل برای افت جدی قیمت پیدا شد؟ دلیل این امر را می توان در افت دلار به سبب کاهش ریسک های سیاسی یافت که در روزهای اخیر خود را در قامت تبادل زندانی میان ایران و آمریکا نشان داده است. خبرهای رسیده از برخی منابع در این خصوص سبب شد تا در خلال معاملات روز شنبه قیمت دلار از نزدیکی 50 هزار تومان تا میانه کانال 48 هزار تومان کاهش داشته باشد که طبیعتا این خبر خوبی برای بازارهای دارایی من جمله سکه و بازار سهام نبود. از این رو شاهد آن بودیم که طی این روز کاهش قیمت ارز به وضوح هم خود را در بازار سکه نشان داد هم در بازار سهام. روند شکل گرفته در افت قیمت سکه و سهام سبب شد تا در روز قبل شاهد افت قیمت در نمادهای قابل معامله در صندوق های کالایی نیز باشیم که کاهش آن در حدود افت قیمت سکه بود و تفاوت چندانی نداشت.