به گزارش اکوایران، رینگ صنعتی بورس کالای ایران در روز یکشنبه 22 مرداد ماه به سیاق معمول هفتگی میزبان عرضه 4 هزار تن کاتد مس با قیمت پایه‌ای برابر 346 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. برای این محصول تقاضایی بالغ بر 5 هزار و 540 تن به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در این بازار  مودر معامله قرار گرفت.

اگرچه میزان تقاضا به مراتب بیش از  عرضه کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالا بود؛ اما متقاضیان برای کسب سهم از  عرضه این محصول حاضر به رقابت قیمتی با یکدیگر نشدند و به این ترتیب عمده معاملات در نرخ پایه به ثبت رسید. به این ترتیب در روز یکشنبه 22 مرداد ماه برابر 4 هزار تن کاند مس با میانگین قیمتی 346 هزار و 200 تومان به ازای هر کیلوگرم از بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

ظرف سال گذشته در سومین هفته از مرداد ماه بالغ بر 4 هزار تن کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران با نرخ پایه برابر 213 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد؛ تقاضایی بالغ بر 6 هزار و 320 تن برای این محصول در بازار به ثبت رسید و در  نهایت به فروش کل کاتد مس با میانگین قیمت 227 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم منجر شد.

به این ترتیب میانگین نرخ فروش کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در بازه سالانه جهشی 52 درصدی داشته است. این در حالی است که در بازه سالانه نرخ مس در معاملات آتی کامکس آمریکا رشدی 1.1 درصدی را به ثبت رسانده است.

رشد نرخ 52 درصد کاتد مس در بازار داخل در بازه سالانه در شرایطی که بهای این محصول در بازارهای جهانی رشدی حدود یک درصدی را در این بازه زمانی به ثبت رسا نده است، نتیجه اثرگذاری سیگنال ارزی بر بازار داخل است.

البته تغییر فرمول قیمت پایه کاتد مس برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سال جاری باعث شد تا اثرگذاری مستقیم نرخ ارز بر قیمت‌ پایه کاتد مس از میان رود؛ اما همچنان نوسان نرخ ارز در بازار آزاد به معاملات این حوزه جهت می‌دهد و عامل اصلی جهش نرخ کاتد مس است.