به گزارش اکوایران سنگ‌آهن وارداتی به چین در نیمه ماه اوت با غلبه سیگنال‌های کاهشی تامحدوده 105 دلار به ازای هر تن عقب‌نشینی قیمتی داشت. براساس داده‌های وب‌سایت tradingeconomics بهای سنگ آهن وارداتی به بنادر شمالی چین با عیار 63.5 درصد در روز دهم ماه اوت تا 103.3 دلار به ازای هر تن عقب‌نشینی قیمتی داشت.

افزایش مجودی سنگ‌آهن در انبارهای بنادر چین همزمان با بروز نگرانی در خصوص کاهش تقاضا عامل عقب‌نشینی بهای سنگ‌آهن بوده است. در این شرایط انتشار داده‌های اقتصادی چین به نحوی ناامیدکننده، با تضعیف احتمال رشد تقاضا زمینه افت نرخ فولاد را مهیا کرد.  

در عین حال منابع ملی بخش فولاد چین اعلام کردند که موجودی میلگرد در انبارهای این کشور تا ابتدای ماه اوت رشدی 35 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشته است. انشتار این خبر تقاضا برای مواد اولیه مصرفی در این صنعت را محدود و از  افت نرخ آن حمایت کرد.  

افزایش عرضه سنگ‌آهن به سود فولادسازان چینی

داده‌های گمرک چین که در نیمه ماه اوت منتشر شد نشان داد که ظرف هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی، چینی‌ها بالغ بر 669 میلیون و 460 هزار تن سنگ‌آهن  وارد کردند؛ این رقم نسبت به میزان واردات سنگ‌آهن به چین در زمان مشابه در سال گذشته رشدی 6.9 درصدی داشت.

همچنین بر اساس داده‌های انجمن معادن متالورژی چین، از ژانویه تا ژوئن امسال برابر 142 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن در چین تولید شد که این رقم نسبت به میزان تولید در سال قبل رشدی 0.6 درصدی داشت.

در این شرایط تحلیلگران بین‌المللی از احتمال افزایش عرضه سنگ‌آهن در نیمه دوم سال جاری میلادی خبر دادند. یائو لین، رئیس CMRG می‌گوید: تولید این محصول در میان 4 تولیدکننده برتر دنیا افزایش یافته و در عین حال کشورهایی نظیر هند، ایران و کانادا نیز بر میزان صادرات خود افزوده‌اند. به این ترتیب فعالان بازار آهن و فولاد چشم‌انتظار رشد عرضه سنگ‌آهن در نیمه دوم امسال هستند. در این شرایط  افزایش روند عرضه داخلی سنگ‌آهن نیز مزید بر علت شده تا چشم‌انتظار عرضه برای ماه‌های پیش‌رو افزایشی باشد. CMRG گروه منابع معدنی چین است که سازمانی تحت حمایت دولت برشمرده می‌شود. 80 درصد نیاز فولادسازان چینی به سنگ‌آهن از طریق واردات تامین می‌شود؛ این موضوع فولادسازان چینی را در معرض چالش‌های رشد نرخ جهانی در برخی برهه‌ها قرار می‌دهد. در این شرایط دولت چین به‌منظور حمایت از صنایع تکمیلی فعال در حوزه فولادسازی طرح خرید سنگ‌آهن توسط دولت و انعقاد قرارداد با فولادسازان داخلی این کشور را مطرح و از سال 2022 آغاز کرد.

حدود 30 کارخانه فولاد چینی در سال 2023 قراردادهای خرید سنگ آهن را از طریق CMRG امضا کردند، اما به گفته چندین کارخانه و منبع بازرگان، حجم مذاکرات عمدتا برای فولادسازانی بود که قراردادهای بلندمدتی منعقد کرده بودند.

یائو لین با استناد به احتمال رشد عرضه سنگ‌آهن در نیمه دوم امسال و ثبات در تقاضا برای فولاد اظهار امیدواری کرد که سود فعالیت صنعتی در این بخش در نیمه دوم امسال بهبود یابد.