به گزارش اکوایران ، سهام شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی، در تابلو اصلی بازار اول بورس تهران با نماد کرازی شناخته می‌شود. کرازی در صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی بازار سهام دسته بندی شده و این مجموعه به تولیدات شیشه‌های دارویی مشغول است. حدودا کرازی چهل درصد از محصولات خود را صادر می‌کند و مابقی را در بازار‌های داخلی به داروسازان می‌فروشد. 

کرازی در سال‌های اخیر توانسته است نسبت حاشیه سود ناخالص خود را به خوبی حفظ کند. با توجه به زمینه فعالیت این شرکت حفظ حاشیه سود ناخالص کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد اما با توجه به تورم هزینه‌های عملیاتی و مالی، پیش بینی می‌شد که حاشیه سود خالص این شرکت با افت مواجه شود و یا به زبان دیگر، اهرم مال شرکت سنگین‌تر شود. کاهش حاشیه سود ناخالص کرازی نیز با توجه به میزان حاشیه سود خالص این مجموعه در فصول اخیر تا حدی منطقی به نظر می‌رشد و همچنان نیز احتمال افت حاشیه سود خالص تابستان امسال به نسبت تابستان سال گذشته نیز بالا است.

رشد فروش 96 درصدی کرازی در بهار

شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی سال 1400 را با متوسط فروش ماهانه 54.7 میلیارد تومانی به پایان رساند. متوسط فروش ماهانه کرازی در سال 1401 به 82.7 درصد رسید که نشان از رشد 51.2 درصدی درآمد‌های عملیاتی این مجموعه در سال گذشته دارد. کرازی در تابستان سال گذشته 366 میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی داشته است که بالاترین میزان فروش فصلی سال گذشته بود. بیشترین میزان رشد فروش فصلی کرازی به نسبت فصل مشابه در سال قبل از آن نیز در سال 1401 به فصل تابستان با 112 درصد افزایش تعلق می‌گرد.

image_2023-08-12_14-40-39

فروش ماهانه کرازی در سال 1400 از تعادل بالاتریس برخوردار بود؛ در حالی که این مجموعه در سال 1401 نوسانات بالایی را در فروش ماهانه خود تجربه کرده است. تشدید نوسانات فروش ماهانه را نیز می‌توان نشأت گرفته از تورم بالا اقتصاد کشور دانست که موجب رشد موجودی انبار در ماه‌هایی که فروش صرفه مورد نظر را نداشته باشد می‌شود.

کرازی در سال 1402 توانست بهار پرفروشی را با 96 درصد رشد فروش تجربه کند. فروش تیر ماه کرازی به نسبت تیر ماه سال قبل با افت 5 درصدی همراه بوده است. این مسئله نشان می‌دهد که بخشی از عملکرد خوب کرازی در بهار از فروش تابستان این مجموعه تغذیه کرده است.

کاهش حاشیه سود خالص

صورت‌های سود و زیانی فصلی و سالانه شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی علاوه بر رشد فروش فصلی این مجموعه نشان می‌دهند که کرازی توانسته است افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته خود را به نسبت رشد فروش خود در تعادل نگهدارد.

کرازی بالاترین میزان حاشیه سود ناخالص خود را در زمستان سال قبل با 54 درصد به ثبت رساند در حالی که حاشیه سود خالص این شرکت در زمستان 1400 به 59 درصد رسیده بود. کمترین میزان حاشیه سود این مجموعه نیز در سال متعلق به پاییز با حاشیه سود ناخالص 42 درصدی و حاشیه سود خالص 41 درصدی بوده است. بیشترین میزان تغییر نیز در صورت‌های سود و زیان فصلی این مجموعه به حاشیه سود خالص کرازی در بهار امسال تعلق می‌گیرد که 8 درصد نسبت به بهار سال قبل افت داشته است.

image_2023-08-12_14-40-25

سود اوراق طلا را از سکه انداخت