به گزارش اکوایران، رینگ مقاطع طویل فولادی در  چهارمین هفته از مرداد ماه نیز رنگی از رونق را به خود ندید. نوردکاران کشور بالغ بر 220 هزار تن انواع میلگرد فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند؛ برای این محصول تقاضایی در حدود 43 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 17 هزار و 800 تن انواع میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا منجر شد.

افول ساخت‌وساز دامن نوردکاران را گرفت

تابستان زمان سنتی رونق در بازار ساخت مسکن و در نتیجه بازار مقاطع طویل فولادی است؛ اما رکود حاکم بر  بخش ساخت مسکن ظرف سال‌های اخیر باعث شده تا امسال خبری از رونق در رینگ مقاطع طویل فولادی نباشد؛ به نحوی که در چهارمین هفته از مرداد ماه تنها 15 درصد عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

میلگرد فولادی در روز چهارشنبه 25 مرداد ماه با قیمت پایه‌ای در بازه 21 هزار و 700 تومان تا 22 هزار و 400 تومان رهسپار بورس کالا شد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ عرضه این میلگرد برابر 23 هزار و 700 تومان تا 24 هزار و 450 تومان خواهد بود. این در حالی است که در این روز میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 24 هزار و 400 تومان ورد معامله قرار  می‌گرفت و در این نرخ نیز خبری از مشتری نبود. فاصله محدود قیمتی میان میلگرد بورسی و میلگرد، از جذابیت خرید میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا می‌کاهد.  

متقاضیان خریدار میلگرد ارزان نیستند

در حالی بازار میلگرد در محدوده 24 هزار تومان بدون رونق است که میانگین بهای فروش شمش فولاد، نوید عرضه میلگرد با نرخی بالاتر در میان مدت را می‌دهد. در چهارمین هفته از مرداد ماه امسال بالغ بر 98 هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ 20 هزار و 200 تومان معامله شد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام شده خرید شمش فولاد برای واحدهای نوردی در  روز 23 مرداد ماه برابر 22 هزار تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه تبدیلی معادل 1.1 درصد نرخ فروش شمش فولاد و هزینه حمل 500 تومانی برای انتقال شمش فولاد به واحد نورد؛ قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم میلگرد با این شمش به 25 هزار تومان می‌رسد. به این ترتیب باید گفت عرضه میلگرد در کانال قیمتی 24 هزار تومان در بازار آزاد و رینگ فیزیکی بورس کالا به صرفه است؛ اما نبود مشتری باعث  فشار کاهشی قیمت بر معاملات این بخش شده است.