به گزارش اکوایران در روز دوشنبه 30 مرداد تنها 70 درصد عرضه شمش فولاد در بازار فیزکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی بود که صدور مجوز خرید شمش برای افرادی که فاقد کد بهین‌یاب بودند باعث شده بود تا رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در میانه تابستان رونقی دوچندان به خود بگیرد. اما افزایش قیمت‌های پایه و عقبگرد نرخ ارز با کاهش تمایل به خرید از سوی متقاضیان سرمایه‌ای زمینه بروز زمینه‌هایی از رکود در رینگ صنعتی بورس کالا را فراهم کرد.

نوید رشد نرخ از معاملات شمش فولاد به گوش می‌رسد

فولادسازان در آخرین هفته از مرداد ماه بالغ بر 133 هزار تن شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند. تقاضایی بالغ بر 199 هزار تن برای این محصول از سوی خریداران به ثبت رسید که در نهایت به فروش 93 هزار تن شمش فولاد از این بازار  با میانگین قیمت 20 هزار و 200 تومان منجر شد. به این ترتیب در آخرین هفته از مرداد ماه حدود 70 درصد عرضه‌های شمش فولاد مورد معامله قرار گرفت.

نرخ پایه‌ای تعیین شده برای عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف هفته گذشته برابر  19 هزار تومان تا 20 هزار و 200 تومان بود و بنابراین میانگین نرخ فروش شمش فولاد به سقف قیمت پایه رسید.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش شمش فولاد از این بازار به 22 هزار تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل 1.1 درصدی نرخ شمش برای تولید میلگرد و هزینه حمل  حداقل 500 تومانی برای انتقال شمش از واحد ذوب به کارخانه نورد، نرخ تمام شده تولید هر کیلوگرم میلگرد از شمش فولاد معامله شده در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف هفته پایانی مرداد ماه به 25 هزار تومان می‌رسد. به این ترتیب فروش شمش فولاد با  نرخ 20 هزار و 200 تومان نوید میلگرد با حداق نرخ 25 هزار تومان را می‌دهد.