به گزارش اکوایران ، صنایعی که در رأس زنجیره تولید صنایع قرار دارند؛ معمولا از منابع طبیعی بهره‌برداری می‌کنند. این صنایع با استخراج منابع طبیعی همچون کانه‌های فلزی و غیر فلزی، نفت و گاز، چوب و دیگر منابع طبیعی؛ مواد اولیه صنایع زیر دست خود را تولید می‌کنند. منابع طبیعی برای این شرکت‌ها یک دارایی به شمار می‌رود که با کشف و اخذ مجوز بهره‌برداری، افزایش می‌یابد و با استخراج آن از میزان این دارایی کاسته می‌شود.

برای سنجش و ارزیابی میزان تحت اختیار این نوع دارایی در شرکت، مشابه دارایی‌های دیگر شرکت‌ها، از استهلاک استفاده می شود. البته محاسبات استهلاک منابع طبیعی با استهلاک سایر دارایی‌های شرکت‌ها همچون ماشین آلات و تجهیزات تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد و یکسان نیست.

استهلاک منابع طبیعی چگونه محاسبه می‌شود؟

به استهلاک منابع طبیعی Depletion یا تخلیه گفته می‌شود. تخلیه یک روش حسابداری تعهدی به شمار می‌رود که برای تخصیص هزینه استخراج منابع طبیعی استفاده می‌شود.تخلیه برای اهداف حسابداری و گزارشگری مالی به منظور کمک به شناسایی دقیق ارزش دارایی‌ها در ترازنامه و ثبت هزینه‌ها در دوره زمانی مناسب در صورت سود و زیان به کار می‌رود.

تخلیه به دو صورت مقداری و درصدی محاسبه می‌شود. معمولا منابع طبیعی همچون چوب که قابلیت اندازه گیری راحت‌تری دارند؛ با توجه به تصمیم قانون‌گذاران، به صورت مقداری محاسبه می‌شوند اما محاسبه درصدی معمول‌تر است. برای محاسبه تخلیه چهار عامل اصلی اثر‌گذار وجود دارد.

  • اکتساب: به هزینه‌های مربوط به خرید یا اجاره حقوق مالکیت زمینی که شرکت معتقد است منابع طبیعی دارد گفته می‌شود.
  • اکتشاف: مخارج مربوط به حفاری زیر زمینی که اجاره یا خریداری شده است.
  • توسعه: به هزینه‌های لازم برای آماده سازی زمین برای استخراج منابع طبیعی، مانند تونل سازی یا توسعه چاه اختصاص می‌یابد.
  • مرمت: مخارج مربوط به بازگرداندن زمین به حالت اولیه پس از اتمام بهره‌برداری است.

چه افرادی از اختیار خرید و فروش سود می‌برند؟

برای محاسبه هزینه استهلاک منابع طبیعی از دو روش کاهش درصدی و کاهش هزینه استفاده می شود. روش کاهش درصد یکی از روش‌های محاسبه هزینه تخلیه به شمار می‌رود که نیاز به تخمین‌های زیادی دارد و در مواردی خاص استفاده می‌شود. در این روش درصد ثابتی را به درآمد ناخالص ( سود ناخالص) برای تخصیص هزینه ها اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال؛ اگر 100 میلیون دلار نفت استخراج شود و درصد ثابت آن 15 درصد باشد، 15 میلیون دلار از هزینه‌های سرمایه‌گذاری شده برای استخراج منابع طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

در روش کاهش هزینه با در نظر گرفتن مبنای ملک، کل ذخایر قابل بازیافت و تعداد واحدهای فروخته شده هزینه استهلاک منابع طبیعی محاسبه می شود. هزینه سرمایه‌ای ملک بین تعداد کل واحدهای قابل بازیافت توزیع می‌شود و منابع طبیعی استخراج شده شمارش می‌شود و از پایه ملک خارج می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید هزینه‌های سرمایه‌ای یک میلیون دلاری، 500 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. در سال اول اگر 100 هزار بشکه نفت استخراج شود؛ هزینه تخلیه برای دوره 200 هزار دلار است.

استراتژی تدافعی و تهاجمی در سرمایه‌گذاری چیست؟