به گزارش اکوایران در اولین هفته از شهریور ماه بالغ بر 95 هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این رقم برابر 79 درصد عرضه‌ها بود و به این ترتیب می‌توان گفت، رونق رینگ کالایی ادامه‌دار شده است.

در روز دوشنبه ششم شهریور ماه بالغ بر 120 هزار تن شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 182 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 95 هزار تن شمش فولاد از این بازار منجر شد.

شمش فولاد در روز دوشنبه ششم شهریور ماه با قیمت پایه‌ای در بازه 18 هزار و 900 تومان تا 20 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد؛ میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار به 20 هزار و 300 تومان رسید. به این ترتیب شمش فولاد در این روز در محدوده قیمت پایه به فروش رفت و برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث نشد تا متقاضیان به رقابت قیمتی با یکدیگر دست زنند.

ظرف 2 هفته اخیر، سقف قیمت پایه به کانال قیمتی 20 هزار تومان صعود کرده است؛ اگرچه از حجم عرضه‌ها در این بازه زمانی کاسته شده و حجم تقاضا به مراتب بیش از عرضه است، اما متقاضیان برای کسب سهم حاضر به رقابت قیمتی قابل ملاحظه نیستند. این موضوع بیانگر آن است که خریداران شمش سقف بهای این محصول را در شرایط کنونی کف کانال 20 هزار تومان ارزیابی کرده و حاضر به خرید محصول با نرخی بیشتر نیستند.

گرانی مانع رقابت قیمتی

در حالی شمش فولاد در روز ششم شهریور ماه با نرخی در بازه 18 هزار و 900 تومان تا 20 هزار و 400 تومان روانه رینگ فیزیکی بورس کالای ایران شد که شمش فولاد صادراتی کشور فوب خلیج‌فارس ظرف روز جمعه سوم شهریور ماه نرخی برابر 460 دلار به ازای هر تن داشت. در شرایط کنونی فولادسازان ارز حاصل از صادرات را با نرخی در کانال 38 هزار تومان در سامانه مبادله به فروش می‌رسانند، بنابراین نرخ ریالی فروش شمش فولاد صادراتی فوب خلیج فار س برابر 17 هزار و 480 تومان خواهد بود. حتی با در نظر گرفتن نرخ ارز 42 هزار تومانی در سامانه دوم مبادله نیز بهای ریالی فروش شمش صادراتی کشور به 19 هزار و 300 تومان خواهد رسید. بنابراین باید اذعان کرد که قیمت پایه تعیین شده برای عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا نسبت به نرخ صادراتی به مراتب بالا است. گران‌فروشی شمش فولاد در بازار داخل باعث افزایش هزینه  تولید محصولات نورد شده و بر رکود حاکم بر معاملات این بخش می‌افزاید. در این شرایط   صدور مجوز خرید شمش فولاد برای هر فرد بدون کد بهین‌یاب باعث افزایش حضور متقاضیان سرمایه‌ای در رینگ شمش فولاد شده و رقابت منفی میان دلالان و نوردکاران به زیان بخش تولید تمام می‌شود.