به گزارش اکوایران، ۳۰ مرداد نشستی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور ندا بشیری معاون خدمات مالی تأمین سرمایه تمدن، سید مهدی المهدی سرپرست معاونت توسعه بازار شرکت فرابورس و مهسا قربانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهربوم راد برگزار شد.

 در این نشست مهسا قربانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهربوم راد با اشاره به چالش‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به درآمدهای غیرمولد نجات بدهند و می‌توانند ما را از وابستگی به انواع فناوری‌ها نیز رها کنند.

 قربانی ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان با خلق دانش و تسهیل و انتشار و کاربردی‌سازی آن شناخته می‌شود، وقتی می‌گوییم یک شرکت دانش‌بنیان است باید آن را بر مبنای تولید ناخالص داخلی کشور تقسیم‌بندی کرد. ما در حال حرکت به این سمت هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان نیم تا دودرصدی در اقتصاد در آینده‌ای نزدیک سهیم باشند. یکی از معیارهای مهم این شرکت‌ها افزایش فروش ناخالص است. تا کنون شرکتی نداشته‌ایم که بتواند سهم یک تا دودرصدی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد. اما این مهم نیازمند تأمین به‌موقع و در دسترس منابع مالی، راهنمایی و ارشاد صحیح مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، ابزارسازی‌های متناسب با شرایط شرکت‌ها، اصلاح ساختار مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و بزرگ کردن شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک است.

 وی بیان کرد: ۷۵ درصد تولید ناخالص کشور انگلیس توسط شرکت‌های فناوری محور صورت می‌گیرد. همچنین بیش از شصت درصد شرکت‌های پذیرش شده در بورس سنگاپور فناوری محور هستند.

 مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهربوم راد با اشاره به دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مهم‌ترین دارایی، دارایی فکری در دانش‌بنیان‌ها است. بیشترین دارایی این شرکت‌ها دارایی غیرمشهود (فکری) است و باید تمهیدات لازم برای تأمین مالی مبتنی بر دارایی نامشهود در کشور دیده شود.

 وی افزود: اخیراً دستورالعملی را تصویب کردند که کارشناسان رسمی دادگستری حوزه ارزش‌گذاری، با گرایش دارایی‌هایی نامشهود می‌تواند دارایی‌های فکری شرکت‌های دانش‌بنیان را ارزش‌گذاری کنند و بر مبنای آن می‌توان به‌عنوان وثیقه جهت تأمین مالی حتی نزد بانک‌ها بهره گیرند.

 قربانی ضمن تأکید با تأکید بر چالش‌های پیش روی تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: از چالش‌های تأمین مالی این شرکت‌ها می‌توان به وابستگی آن‌ها به منابع مالی داخلی عدم توانایی پاسخگوی دولت و سیستم بانکی به نیازهای این شرکت‌ها، دسترسی سخت به اطلاعات شفاف مالی و غیرمالی شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم شناخت نهادهای مالی و ناشران از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، کمبود عدم وجود صندوق‌های ضمانتی جهت تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و.... اشاره کرد.

 مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهربوم راد تصریح کرد: دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به دلیل نامشهود بودن، ارزیابی آن‌ها دشوار است و از نقدشوندگی پایینی برخوردار هستند و مسلماً کار تأمین مالی را سخت خواهد کرد.

او ادامه داد: از جمله این چالش‌ها وابستگی به منابع مالی ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی است. سیستم بانکی کشور پاسخگوی این حجم از نیاز تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و در اینجا نقش بازار سرمایه پر رنگ است.

 از جمله ظرفیت‌های بسیار خوب بازار سرمایه که از آن بهره‌مند بودیم؛ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ابزار تأمین مالی جمعی، صندوق‌های پروژه و شرکت‌های سهامی عام پروژه که به توسعه و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کنند. بازار سرمایه پتانسیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد.

 سید مهدی علم‌الهدی، سرپرست معاونت توسعه بازار فرابورس در بخشی دیگر از این پیش‌نشست گفت: دستورالعملی برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تنظیم است که فعلاً در دست هیأت مدیره سازمان بورس قرار دارد. برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در صف پذیرش شرکت‌های عادی قرار نگیرند، دستورالعملی تصویب کردیم تا پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه تسهیل شود.