به گزارش اکوایران ، بانک تجارت یکی از بانک‌های کشور است که تراز عملیاتی بالایی به نسبت سایر بانک‌ها، در هر ماه به ثبت می‌رساند. این بانک در روز 5 شهریور ماه گزارش ماهانه عملکرد مرداد ماه خود را منتشر کرد. در این گزارش میزان درآمد اعطای تسهیلات 4 ماهه ابتدای سال به جای مرداد ماه به ثبت رسیده بود. وتجارت در روز‌های بعد، گزارش مرداد ماه خود را اصلاح کرد اما اطلاعات گزارش ابتدایی در فضای مجازی دست به دست شد و احتمال می‌رود ورود بیش از 89 میلیارد تومان پول حقیقی به سهام این بانک ناشی از رفتار هیجانی معامله‌گران بوده باشد.

تراز عملیاتی بانک تجارت دوبرابر شد!

بانک تجارت در سال جاری تراز عملیاتی خود را در امتداد تراز عملیاتی نیمه دوم سال اخیر خود حفظ کرده است. وتجارت در سال 1400، ماهانه به طور متوسط 882 میلیارد تومان تراز عملیاتی داشته است. این بانک متوسط ماهانه تراز عملیاتی خود را با 54 درصد افزایش در سال 1401 به هزار و 361 میلیارد تومان رساند. بانک تجارت در مهر ماه و دی ماه سال 1400 تراز عملیاتی منفی داشت که پس از آن تکرار نشده است.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۳۰_۱۶-۴۰-۰۷

بانک تجارت در 5 ماهه ابتدایی سال 1400 تراز عملیاتی 3 هزار و 366 میلیارد تومانی و در سال 1401 تراز عملیاتی 3 هزار و 826 میلیارد تومانی داشته است. این معیار برای وتجارت در سال جاری به 7 هزار و 702 میلیارد تومان رسید که نشان از رشد 101 درصدی آن به نسبت سال 1401 و افزایش 129 درصدی به نسبت سال 1400 دارد. تراز عملیاتی مرداد ماه امسال وتجارت با 72 درصد رشد به نسبت مرداد ماه سال قبل هزار و 537 میلیارد تومان به ثبت رسید و بیشترین رشد تراز عملیاتی این بانک به نسبت ماه مشابه در سال قبل به اردیبهشت ماه امسال با 321 درصد رشد تعلق دارد.

تحلیل بنیادی سهام مارون/ افت 37 درصدی‌ درآمدزایی پتروشیمی مارون

رشد 471 درصدی سود‌آوری وتجارت در بهار

بانک تجارت در بهار سال 1400 سود خالص 85 میلیارد تومانی به ثبت رساند. سود خالص بهار سال گذشته وتجارت تا 160 میلیارد تومان افزایش یافت که در بین بانک‌های کشور، تنها بانک ملت عملکردی مشابه داشت. در بهار امسال سود خالص وتجارت تا 916 میلیارد  تومان افزایش یافت که رشد 471 درصد به نسبت بهار 1400 و افزایش 980 درصدی به نسبت بهار 1400 داشته است.

وتجارت در بهار دو سال اخیر، تنها 3 درصد از مجموع درآمد‌های عملیاتی خود را تا سود خالص به پیش برد. در بهار امسال، سهم سود خالص از مجموع درآمد‌های عملیاتی این بانک به 10 درصد رسید که نشان از رشد بیشتر سود‌آوری این بانک به نسبت درآمدزایی آن در بهار دارد.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۳۰_۱۶-۴۰-۰۶

روند حاشیه سود بانک تجارت نشان می‌دهد که این بانک کمترین حاشیه سود فصلی خود را در بهار هر سال تجربه می‌کند و در تابستان حاشیه سود به نسبت بالاتری دارد. در پاییز هرسال نیز حاشیه سود وتجارت تا نزدیکی سطح بهار افت می‌کند و در زمستان با توجه به رشد نسبت درآمد‌های بانک‌ها به نسبت هزینه‌ها در انتهای سال، حاشیه سود قابل توجهی را به ثبت می‌رسانند.

چالش‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان / نقش بازار سرمایه چیست؟