به گزارش اکوایران، مهمترین خبر برای اهالی بازار سرمایه، نامه رئیس کل بانک مرکزی به وزیر نفت بود. در این نامه محمدرضا فرزین اعلام کرد که نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌ کالا خواهد بود. تغییر نرخ تسعیر از 28 هزار و 500 تومان به 37 هزار و 500 تومان در مجموعت اثر مثبت بر بازار سهام داشت. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 24 هزار و 493 واحد رشد کرد و به رقم 2 میلیون و 136 هزار و 142 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 7 هزار و 263 واحد بالا آمد و در رقم 720 هزار و 903 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 218 واحد رشد کرد و به رقم 26 هزار و 572 واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افزایش هزار و 211 واحدی داشت و به سطح 129 هزار و 455 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز دو‌شنبه، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دو‌شنبه در بورس ایران تایر (پتایر)، شرکت تامین ماسه ریخته گری (کماسه) و شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت آسیا سیر ارس (حآسا)، شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) و شرکت عطرین نخ قم (نطرین) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غالبر (شرکت لبنیات کالبر)، شسپا (شرکت نفت سپاهان) و ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت نیان الکترونیک (نیان)، شرکت سوژمیران (فسوژ) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 100 نماد صف خرید داشتند و 400 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 359 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 7 درصدی به 314 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات امروز می‌روند که دیروز شاخص‌های بازار برای نهمین روز رشد کردند. شاخص کل بورس 1.16 درصد رشد کرد و شاخص هم وزن 1.02 درصد صعود کرد. 

دیروز ارزش معاملات خرد با رشد 28 درصدی به 6 هزار و 606 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که بالاترین رقم در 5 روز اخیر است. 

شاخص با جلوداری تاپیکو، شستا، شپنا، فولاد، نوری، شبندر و شتران رشد کرد. همچنین دیروز پس از 2 روز، پول حقیقی به بورس وارد شد. نمادهای شستا، شپنا، هجرت، شاوان، برکت، تاپیکو، وسدید، پاکشو، شگویا و وآذر بیشترین ورود سرمایه بازار را داشتند. بدین ترتیب شاخص در کانال 2.1 میلیونی به رشد ادامه داد. بازار با مازاد تقاضا مواجه بود و اغلب نمادها و گروه‌ها نیز سبزپوش بودند. با این وصف به نظر می‌رسد انتظارات مثبت شده و انتظار می‌رود امروز نیز معاملات صعودی آغاز شود.