به گزارش اکوایران هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف روزهای ابتدایی ماه سپتامبر تا 5.67 دلار عقب‌نشینی داشت؛ این محصول ظرف ساعات ابتدایی روز جمعه هشتم سپتامبر با نرخ 5.7 دلار به ازای هر بوشل به فروش رفت و اگرچه بخشی از زیان هفتگی خود را در 2 روز پایانی هفته جبران کرد، اما همچنان گندم در کف نرخ 33 ماهه خود یعنی پس از روزهای پایانی نوامبر 2020 دادوستد می‌شود.

گندم

رشد عرضه گندم را ارزان کرد

افزایش عرضه، رفع هر گونه کمبود در بازار غلات و چشم‌انداز مثبت استمرار رشد عرضه این محصول مهم‌ترین دلیل عقبگرد نرخ قابل ملاحظه در بازار گندم در سه ماهه سوم سال 2023 بود. به این ترتیب در شرایط کنونی گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو بازده ماهانه منفی 12 درصدی را به ثبت رسانده است و نرخ فروش این محصول در بازه سالانه افتی 30 درصدی داشته است. این عقبگرد قیمتی تنها شامل حال گندم نبوده است، ذرت، برنج، سویا، قهوه، چای و برخی دیگر از سایر مواد غذایی نیز در بازه ماهانه و سالانه با کاهش نرخ مواجه شده‌اند، اما این افت قیمتی در بازار گندم به مراتب بیشتر بوده است. البته در حالی از نرخ محصولات غذایی ذکر شده در بازه سالانه کاسته شده که محصولاتی نظیر تخم‌مرغ شکر، انواع روغن و گوشت با رشد قیمتی در بازه سالانه مواجه هستند و این موضوع مانع فروکش قابل ملاحظه تورم قیمتی در بخش مواد غذایی است.

کشورهای غربی با محوریت فدرال رزرو ظرف یک سال و نیم اخیر نسبت به اجرای سیاست انقباضی به منظور مهار تورم روی آورده‌اند؛ اجرای این سیاست تاثیر قابل قبولی در کنترل تورم کالایی‌ها داشته است، البته اثرگذاری این سیاست‌ها بر افت نرخ مواد غذایی نسبتا محدودتر از سایر بازارهای کالایی نظیر بازار فلزات، نفت و ... بوده است. با این وجود فروکش تب تورم در بازارهای جهانی روند رشد قیمت مواد غذایی که ظرف سال گذشته ایجاد شد را معکوس کرده است.

بهبود تولید در روسیه به کمک مردم فقیر می‌آید

افزایش برداشت غلات و به خصوص گندم در روسیه و رشد عرضه جهانی این محصول مهم‌ترین افت بهای آن در بازارهای جهانی ظرف سال جاری میلادی است. حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 و واهمه از کسری عرضه غلات با توجه سهم حدود 30 درصدی این دو کشور در تامین نیاز بازار جهانی به گندم مهم‌ترین دلیل صعود یکباره بهای این محصول و البته سایر غلات در سال 2022 بود. در عین حال این جنگ دسترسی به غلات انبار شده در اوکراین را دشوار کرد و این موضوع از رشد بهای این محصولات حمایت کرد. در نهایت پس از چند ماه از بروز درگیری میان دو کشور، ایجاد کریدور امن تجاری برای ارسال غلات اوکراین زمینه افت نرخ در بازار غلات جهانی را فراهم کرد.

در این شرایط WAOB (هیات جهانی برآورد کشاورزی) خبر از افزایش قابل ملاحظه در تولید گندم روسیه داده است. مطابق گزارش‌های اعلامی امسال حدود 85 میلیون تن گندم در روسیه تولید می‌شود؛  همچنین میزان صادرات گندم این کشور به 48 میلیون تن که بیشترین رکورد تاریخی است خواهد رسید. درحالی که نگرانی از بروز خشکسالی در سیبری احتمال افت تولید گندم در روسیه را می‌داد، آب‌وهوای مطلوب در سایر نقاط این کشور زمینه رشد تولید را در این کشور مهیا کرد. صادرات 48 میلیون تن گندم در سال بیشترین میزان صادرات جهانی این محصول در سطح جهانی است.

در عین حال انجمن جهانی کشاورزی پیش‌بینی می‌کند که ظرف سال 2023 برابر 3.4 میلیون تن از مصرف گندم در دنیا کاسته شود؛ این کاهش مصرف از سوی کشورهای اروپایی و چین و به دلیل جایگزینی گندم با سایر غلات و افزایش مصرف غذاهای صنعتی خواهد بود.

عرضه گندم اوکراین با محدودیت مواجه شد

اگرچه بهای گندم به کف نرخ حدود 33 ماهه اخیر خود بازگشته است، اما همچنان این محصول با قیمتی بیش از میانگین نرخ بلندمدت 10 ساله به فروش می‌رسد و این موضوع کشورهای فقیر و مردم آن را با چالش امنیت غذایی مواجه کرده است. در این شرایط عدم تمدید قرارداد کریدور امن تجاری میان روسیه و اوکراین مانع از آن شده است که جریان فعلی عقبگرد قیمتی در بازار غلات ادامه‌دار شود.

نیروهای روسی پس از تعلیق قرارداد تضمین امنیت محموله‌های غلات و ارسال آن از دریای سیاه به برخی سیلوهای غلات اوکراین حمله و زیرساخت‌های بندری در اودسیا را مورد حمله قرار دادند. با توجه به سهم اوکراین در تامین غلات جهانی، این تصمیم باعث شد تا بازار با کمبود غلات و افت نرخ مواجه شود.