به گزارش اکوایران تولید کنسانتره مس در بزرگترین ذخایر مس توسعه نیافته روسیه در شرق دور این کشور ظرف دومین هفته از ماه سپتامبر و طی مراسمی با حضور آنلاین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور آغاز شد. درحالی روسیه این پروژه را آغاز می‌کند که بازار جهانی مس با چالش تضعیف تقاضا روبرو است و بهای مس در سال 2022 به دلیل تضعیف تقاضا اقتی 14 درصدی داشته و نرخ آن در سال جاری نیز در بازه نسبتا ثابتی نوسان داشته است. در عین حال ایالات متحده آمریکا برای افزایش فشار بر روسیه به دلیل جنگ در خاک اوکراین تحریم‌هایی علیه تولیدکنندگان مس در این کشور اعمال کرده است. مجموع این موارد باعث می‌شود تا آغاز به کار واحد جدید فرآوری مس در روسیه در شرایط کنونی فاقد توجیه اقتصادی باشد. با این وجود نزدیکی این واحد استخراج و فرآوری مس به مرزهای چین عاملی است که روس‎ها بر روی آن حساب بازکرده‌اند.

چین بزرگترین مصرف‌کننده فلزات در دنیا است؛ این کشور ظرف سال‌های اخیر گام‌های بزرگی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته و همین موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای مس در این کشور در بلندمدت افزایشی باشد. در این شرایط توسعه فعالیت استخراج و فرآوری مس در نزدیکی مرز چین می‌تواند سود روس‌ها را به همراه داشت باشد.

شرکت Udokan که واحد فرآوری مس در شرق دور روسیه را احداث کرده است، کنسانتره مس سولفیدی با محتوای فلز 40 تا 50 درصدی تولید می‌کند؛ این شرکت قصد دارد ظرف ماه‌های پیش‌رو محصول تولیدی خود را روانه بازار کند، اما هنوز خریداران بالقوه خود را فاش نکرده است.

پس از راه اندازی مرحله اول کارخانه متالورژی در سال 2024، Udokan  قادر خواهد بود تا 15 میلیون تن سنگ معدن مس را فرآوری کرده و 150 هزار تن مس به صورت کاتد و کنسانتره روانه بازار کند. دخایر مس این منطقه بالغ بر 26 میلیون و 700 هزار تن تخمین زده می‌شود و به این تیتب این منطقه بزرگترین ذخیره مس در روسیه است. در سال 1949 ذخیره مس در این منطقه کشف شد، اما دشواری در استخراج و نیاز به فناوری خاص برای بهره‌برداری از سنگ معدن منحصر به فرد آن باعث شد تا استخراج و فرآوری این ذخیره معدنی تا به حال به تعویق بیوفتد.

در دهه 1970، یکی از دانشجویان مسسه معدن مسکو ایده انفجار هسته‌ای برای استحراج از معدن Udokan  را مطرح کرد، اما این طرح بر روی کاغذ باقی ماند.

علیشیر عثمانوف میلیاردر روسی حق توسعه معدن Udokan را با نرخ 500 میلیون دلار پیش از بحران مالی 2008 از دولت خریداری کرد. حل چالش‌های فنی پروژه، ایجاد مدل جدید زمین شناسی و شروع ساخت 10 سال طول کشید.

شرکت Udokan قصد دارد تا سال 2028، مرحله دوم مجتمع معدنی و متالورژی خود را بسازد و ظرفیت سالانه تولید خود از این معدن را به 24 تا 28 میلیون تن سنگ معدن و تا 450 هزار تن مس افزایش دهد.