به گزارش اکوایران، شرکت معدنی املاح ایران (سهامی عام) در سال ۶۳ به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و در سال ۱۳۷۵ با نماد شاملا در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. شرکت معدنی املاح ایران تنها شرکت دارنده مجوز استاندارد ملی سولفات سدیم در ایران است و بزرگ‌ترین تولیدکننده سولفات سدیم خاورمیانه و همچنین داخل کشوربه شمار می رود و  نزدیک به ۷۰-۸۵درصد از سولفات سدیم موردنیاز کشور را تأمین می‌کند. همچنین دررابطه‌با نمک جایگاه اول از لحاظ حجم فروش نمک خوراکی در کشور از آن این شرکت است.

 این شرکت سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن پودر سولفات سدیم جهت مصارف صنایع تولید پودرهای شوینده، شیشه‌سازی و کاغذسازی تولید می‌کند.

 شاملا در اردیبهشت 1402 از بهره‌برداری آزمایشی کوره اول پروژه سولفات پتاسیم با ظرفیت اسمی هر کوره 10،000 تن در سال خبر داد و همچنین اعلام کرد اقدامات لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری آزمایشی از سه کوره دیگر نیز در جریان است.

رکورد شکنی فروش ماهانه شاملا

 روند فروش شاملا نشان می‌دهد این شرکت در سه ماه ابتدایی سال 1401 به طور میانگین 51.3 میلیارد تومان فروش ثبت کرده و در خردادماه توانست بیشترین مقدار فروش را با رقم 78 میلیارد تومان برای سه‌ماهه اول سال رقم بزند. از تیرماه تا مهرماه این شرکت با افت در فروش روبرو شد به‌طوری‌که در مهرماه با فروش 53 میلیاردتومانی کمترین مقدار را کسب کرد. این شرکت معمولاً از ابتدای سال تا میانه‌های پاییز، فروش کمتری را ثبت کرد؛ اما فصل پاییز به بعد توانسته به فروش‌های بهتری دست پیدا کند. این شرکت به طور میانگین از ابتدای آبان تا انتهای سال 1401 به طور متوسط 77 میلیارد تومان فروش ثبت کرده و بیشترین مقدار فروش را در ماه‌های آذر و اسفندماه با مبلغ 83 میلیارد تومان به دست آورده است.

image_2023-09-13_13-44-06

 شاملا توانسته در ۵ماهه ابتدای سال 1402 اعداد و ارقام خوبی را در خصوص فروش ماهانه ثبت کند. به‌طوری‌که در مردادماه بهترین رکورد فروش را با مبلغ 107 میلیاردتومانی از ابتدای سال 1401 تاکنون رقم زده است. شاملا در ۵ماهه ابتدایی سال جاری 473 میلیارد تومان فروش داشته این در حالی بود که در ۱۲ماهه سال گذشته 800 میلیارد تومان فروش ثبت کرده یعنی توانسته بیش از نصف کل فروش سال گذشته را پوشش دهد.

افزایش حاشیه سود خالص و ناخالص شاملا

 شرکت املاح معدنی ایران با روند سودآوری خوبی همراه شده است. در سه‌ماهه بهار 1402 به درآمدهای عملیاتی 276 میلیاردتومانی رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل و فصل گذشته خود به ترتیب با افزایش 118 و 45 میلیاردتومانی روبرو شده است. این در حالی است که این شرکت در دو ماه ابتدایی فصل تابستان 198 میلیارد تومان فروش ثبت کرده یعنی 70 درصد فروش ثبت پیشین خود را پوشش داده است.

image_2023-09-13_13-44-18

 شاملا در خصوص سود خالص و سود ناخالص نیز رکورد خوبی را از خود برجای گذاشته و از ابتدای فصل بهار 1401 تاکنون با رشد همراه شده به‌طوری‌که در فصل بهار 1402 حاشیه سود خالص 54 درصدی و حاشیه سود ناخالص 53 درصدی را به دست آورده است. حاشیه سود خالص و ناخالص برای این نماد به طور میانگین در محدوده‌های 50 درصدی قرار دارد.

 شاملا دلایل افزایش سود عملیاتی در سه‌ماهه منتهی به خرداد 1402 را افزایش نرخ میانگین فروش محصولات سولفات سدیم و نمک تصفیه شده مطرح کرده است. باتوجه‌به طرح توسعه‌ای این شرکت انتظار می‌روند روند سودآوری شاملا ادامه‌دار باشد.