به گزارش اکوایران در حالی دومین هفته از ماه سپتامبر به پایان رسید که هر تن سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین با نرخ 132 دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم بیشترین بهای فروش پس از روزهای ابتدایی آوریل امسال بود. این محصول در بازه هفتگی رشدی 6.8 درصدی و در بازه ماهانه افزایشی 18.2 درصدی و در بازه سالانه رشدی 17.7 درصدی را به ثبت رساند.

درحالی سنگ‌آهن ظرف هفته‌های اخیر رشد نرخی قابل ملاحظه را به ثبت رساند که  شمش و محصولات فولادی از این رشد  نرخ جا مانده‌اند و این موضوع مانعی جدی در مسیر استمرار رالی صعود قیمت در رینگ سنگ‌آهن خواهد بود.

رونق بازار مسکن، حامی سنگ‌آهن وارداتی به چین شد

افزایش دریافت وام بانکی در چین و احتمال بهبود تقاضا در بازار  املاک این کشور از مهم‌ترین محرک‌های قیمتی رینگ سنگ‌آهن در هفته جاری بود. میزان اعطای وام بانکی در چین برای ماه اوت به 1.36 تریلیون یوآن رسید که این رقم 4 برابر میزان اعطای وام در ماه ژوئیه بود.

افزایش تقاضا برای دریافت  وام در چین به‌عنوان نشانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که اعتماد از دست رفته به بازار املاک چین درحال اصلاح و بهبود است. بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بخش مسکن در چین شد و این موضوع به سقوط قیمتی در بازارهای کالایی انجامید.

به این ترتیب باید گفت بهبود قیمتی در بازار سنگ‌آهن وارداتی به چین تنها از احساسات مصرف‌کننده حمایت نمی‌شود و بهبود بازار مسکن با افزایش فعالیت فولادسازی در چین به رشد بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین منجر شده است.

رشد 7 درصدی واردات به کمک سنگ‌آهنی‌ها آمد

چین خریدار 70 درصد سنگ‌آهن دریایی دنیا است؛ طبق داده‌های گمرک این کشور در  ماه اوت، چینی‌ها 106 میلیون و 420 هزار تن سنگ‌آهن وارد کردند که این رقم بیشترین میزان پس از اکتبر 2020 بود. صعود تقاضا برای سنگ‌آهن وارداتی به چین عامل رشد محسوس قیمتی این محصول بود.

همچنین ظرف  8 ماه نخست امسال  باغ بر 775 میلیون و 660 هزار تن سنگ‌آهن به چین وارد شد که این رقم 7.4 درصد بیش از میزان واردات این محصول در مدت مشابه سال قبل بود.

تحلیلگران کالایی Kpler انتظار دارند که روند واردات  سنگ‌آهن به چین در ماه سپتامبر نیز افزایشی باقی بماند و به 100 میلیون و 530 هزار تن برسد.

با این وجود این احتمال نیز وجود دارد که میزان واردات به دلیل تعطیلا یک هفته‌ای روز  ملی چین در پایان سپتامبر و ابتدای اکتبر کاهش یابد و افت اجباری تقاضا به دلیل تعطیلات به افت محسوس قیمتی در رینگ سنگ‌آهن منجر شود.

نرخ فولاد؛ مانع صعود معدنی‌ها

در شرایطی که داده‌های تقاضا حامی رشد بهای مواد اولیه مصرفی د ر زنجیره آهن و فولاد است؛ نرخ فولاد به‌عنوان مانعی در مقابل افزایش بیشتر بهای سنگ‌آهن عمل می‌کند. در عین حال به شکل سنتی واحدهای فولادی موظف به کاهش تولید در فصل سرد سال با هدف کاهش انتشار آلایندگی می‌شوند؛ با توجه به نزدیک شده به فصل گرم سال و احتمال آغاز محدودیت فعالیت فولادسازی در چین، سیگنالی کاهشی در رینگ سنگ‌اهنی‌ها خودنمایی میکند.

چین در هفت ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 626 میلیون و 510 هزار تن فولاد تولید کرد؛ که این رقم 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته  افزایش داشت. با این وجود سیاست غیررسمی چین مبنی بر عدم رشد تولید فولاد باعث می‌شود تا احتمالا فولادسازان چینی ظرف ماه‌های باقی مانده از سال ملزم به کاهش تولید فولاد شوند.

ظرف سال 2022 بالغ بر یک میلیارد و 10 میلیون تن فولاد در چین تولید شد؛ درصورتی که فولادسازان چینی بخواهند در سال جاری مطابق سال گذشته فولاد تولید کنند، باید ظرف 5 ماه پایانی امسال تنها 383 میلیون و 490 هزار تن محصول تولیدکنند. به این ترتیب فولادسازان چینی ظرف 5 ماه پایانی امسال مجاز به تولید ماهانه 79 میلیون و 700 هزار تن فولاد هستند که این رقم بسیار کمتر از تولید ماهانه 90 میلیون و 800 هزار تن است که در ماه ژوئیه تولید شد. به این ترتیب کاهش اجباری  تولید فولاد در چین  سیگنال کاهشی مهمی در رینگ فولاد خواهد بود.

با این وجود این احتمال وجود دارد که پکن باهدف تحریک اقتصاد در سال جاری میلادی اجازه رشد تولید فولاد در سال 2023 را بدهد.

اگر فولادسازی در چین ظرف پنج ماه آخر سال با سرعت هفت ماه ابتدایی ادامه یابد؛ در نهایت بالغ بر یک میلیارد و 74 میلیون تن فولاد در این کشور تولید می‌شود که این رقم 6.3 درصد بیش از میزان تولید در سال گذشته است.

در کنار محدودیت احتمالی فولادسازی در چین؛ سیاست‌گذاران این  کشور احتمالا کنترل بهای سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه وارداتی را با جدیت دنبال می‌کنند و این موضوع کاهنده بهای سنگ‌آهن خواهد بود. مقابله با خریدهای سرمایه‌ای و عرضه سنگ‌آهن از ذخایر دولتی 2 راهکار متداول دولت پکن برای کنترل قیمت مواد اولیه در زمان رشد قیمت‌ها است.