به گزارش اکوایران، در سومین هفته از شهریور ماه بالغ بر 86 درصد عرضه محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. در هفته منتهی به ‌روز جمعه 24 شهریورماه بالغ بر 106‌هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 141‌هزار و 800 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 91 هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید. البته ظرف سومین هفته از شهریور ماه از میزان عرضه محصولات پلیمری کاسته و به کمترین میزان پس از ابتدایی تابستان رسیده بود، اما علی‌رغم کاهش عرضه، حجم فروش این محصولات نسبت به حجم فروش در هفته قبل افزایش داشت.

شیمیایی‌ها گرانتر از قبل می‌شوند

در سومین هفته از شهریور ماه 62 درصد عرضه محصولات شیمایی نیز در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد. در این بازه زمانی به شکل محسوسی بر حجم عرضه‌ها افزوده شد به نحوی که 50 هزار تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی عرضه شد که تقاضایی حدود 38 هزار تن برای آن به ثبت رسید و در نهایت 31 ‌هزار و  400تن محصول شیمیایی از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

قیمت پایه محصولات شیمایی برای عرضه در آخرین هفته از شهریور ماه از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی با رشد قیمت در اغلب محصولات اعلام شد. در حالی که نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی بدون تغییر محسوس برابر 37 هزار و 500 تومان بود؛ افزایش بهای محصولات شیمایی در بازارهای جهانی باعث شد تا بر نرخ اغلب محصولات شیمیایی افزوده شود.

افزایش بهای نهاده‌های انرژی در دنیا از رشد قیمت محصولات شیمیایی در بازارهای جهانی در میان مدت حمایت کرده و این موضوع سیگنالی در جهت رونق رینگ داخلی نیز خواهد بود.

نفتا به کمک پلیمرها می‌آید

قیمت پایه محصولات پلیمری برای عرضه در هفته پایانی شهریور در حالی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی اعلام شد که از نرخی اغلب گروه‌های کالایی کاسته شد. درحالی که نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه تغییر محسوسی نداشت، تضعیف قیمت جهانی عامل این عقب‌نشینی قیمتی بود. با این وجود نفتا به‌عنوان ماده اولیه اصلی مصرفی در تولید اغلب مجصولات پلیمری ظرف هفته‌های اخیر در مسیر صعود مستمر قیمتی قدم برمی‌دارد و این موضوع می‌تواند حامی قیمت این محصول در میان مدت باشد.

نفتا در بازه هفتگی بازده 9/ 3درصدی و در بازه ماهانه رشد 6/ 10درصدی را به ثبت رساند و در روز جمعه 15 سپتامبر با نرخ 704 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. این افزایش نرخ حامی افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران است. رشد مستمر بهای نفت در بازارهای جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر متاثر از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید از رشد نرخ نفتا در میان‌مدت حمایت می‌کند. نفتا طی فرآیند پالایش نفت‌خام تولید می‌شود، بنابراین بهای آن همبستگی بالایی با نفتا دارد.