به گزارش اکوایران روند صعود قیمتی کامودیتی‌ها از ساعات ابتدایی بازگشایی بازارهای جهانی در روز چهارشنبه 20 سپتامبر معکوس شد؛ واهمه از تصمیمات فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره مانع استمرار جریان رشد قیمتی در بازارهای کالایی شد.

نفت خام وست تگزارش اینترمدیت ظرف سومین هفته از سپتامبر 90 دلاری شد؛ این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از نوامبر 2022 بود. کاهش محسوس تولید این محصول از سوی اوپک‌پلاس عامل اصلی این جهش قیمتی بود. با این وجود در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه 20 سپتامبر این محصول بخشی از ارزش خود را از دست داد و به کانال 89 دلار به ازای هر بشکه عقب‌نشینی کرد. البته کانال 89 دلاری همچنین اوج قیمتی این محصول در بازه 10 ماهه است، اما درحالی که سیگنال کاهش عرضه حامی رشد نرخ در بازار انرژی است، استمرار این رویه به سیاست‌های پولی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا وابسته خواهد بود.

تغییر جهت منفی فلزی‌ها

مس، آلومینیوم، سرب، روی، سنگ‌آهن و فولاد نیز روز چهارشنبه 20 سپتامبر را با غلبه سیگنال‌های کاهشی و با افت نرخ آغاز کردند. این در حالی بود که این محصولات ظرف 3 هفته ابتدایی این ماه با حمایت سیگنال‌های اقتصادی چین و تضعیف شاخص دلار آمریکا در مسیر صعود نوسان داشته و بازده مثبتی را برای سرمایه‌گذاران رقم زده‌بوند.

ظرف هفته‌های اخیر بانک خلق چین نسبت سپرده‌گذاری الزامی بانک‌ها برای اعطای وام را مجدد کاهش داد؛ در عین حال داده‌های اقتصادی این کشور از افزایش تمایل به دریافت وام در ماه اوت خبر داد. مجموع این موارد زمینه رشد قیمتی در بازار کالاهای صنعتی را فراهم کرد به نحوی که سنگ‌آهن وارداتی به چین با رشد محسوس تقاضا به کانال 120 دلار و بیشترین نرخ در بازه 5 ماهه صعود کرد. در این شرایط تضعیف شاخص دلار آمریکا نیز به کمک جریان افزایشی در بازارهای کالایی آمد و از این رشد نرخ حمایت کرد.

با این وجود در اواسط سومین هفته از ماه سپتامبر انتشار مجدد اخباری از شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین زیرپای کالایی‌ها را خالی کرد. پلیس چین چند تن از کارکنان شرکت اورگراند را دستگیر کرد. این شرکت از جمله بزرگترین شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین بود که نمایان شدن بحران مالی در آن و عدم بازپرداخت بدهی و تعهدات آن، چالش شرکت‌های ساخت‌وساز در چین را نمایان کرد. پلیس چین از مردم خواسته تا هر گونه کلاهبرداری را اعلام کنند و بنابراین مجدد شاخص‌های املاک چین در وضعیت بی‌ثبات و بحرانی قرار گرفته‌اند.

البته کانتری گاردن دیگر شرکت توسعه‌دهنده املاک در چین که در شرایط کنونی با بحران مواجه است، تاییدیه طلبکاران برای تمدید بازپرداخت یک اوراق قرضه دیگر را به دست آورد و سهام آن یک درصد صعود کرد. این اوراق، آخرین مورد از 8 اوراق قرضه‌ای بود که کانتری گاردن به دنبال تمدید آن بود.