به گزارش اکوایران، بازار سهام در شهریور ماه امسال شاهد رشد دسته جمعی شاخص 30 صنعت بزرگ بورس تهران بود. روند معاملات در انتهای مرداد ماه با ریزش شاخص کل تا سطح یک میلیون و 900 هزار واحدی با رکود معاملاتی و خروج متداوم پول حقیقی از سهام همراه بود. با شروع شهریور ماه، روند معاملات تغییر کرد و در چند روز ابتدایی این ماه ارزش معاملات خرد تا سطح 7 همتی رشد کرد و ورود پول حقیقی به بازار سهام پس از روند منفی 14 روزه مثبت شد.

بورس تهران با وجود روند صعودی شاخص‌های سهامی در دو هفته ابتدایی شهریورماه، نتوانست از پس رکود معاملات برآید و ارزش معاملات خرد بار دیگر به سطح 3 همتی بازگشت. در شهریور ماه امسال جو اخبار بین الملل و روابط سیاسی کشور سنگین بود و روند دلار در بازار سهام کم تحرک شد. تغییرات چشم‌انداز روابط سیاسی در کنار مجهول بودن اثرات آن بر فضای اقتصادی و نرخ دلار بازار آزاد موجب شد تا فعالان بازار سهام ترجیح دهند برای سرمایه‌گذاری در سهام صبر بیشتری اتخاذ کنند وحداکثر به تغییرات موقعیت‌های سرمایه‌گذاری خود بپردازند و با این اوصاف رکود معاملاتی تداوم پیدا کرد.

سایه میانجی‌های عربی بر بازار ارز/ آیا دلار سقوط می‌کند؟

جهش 21 درصدی شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران، شاخص 13 صنعت بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل داشتند و شاخص 14 صنعت نیز عملکرد ضعیف‌تری به نسبت بازدهی شاخص هم‌وزن به ثبت رساندند. در بین صنایعی که عملکرد بهتری در شهریور ماه داشتند؛ شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با رشد تراز 21 درصدی بیشترین بازدهی را به ثبت رساند و پس از آن صنعت خودرو و ساخت قطعات با افزایش 18.2 درصدی تراز خود در رتبه دوم قرار گرفت.

شاخص صنعت قند و شکر و صنعت انبوه‌سازی نیز به تریتب با رشد تراز 17.9 درصدی و 17.7 درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. صنایع سیمان، بانک‌ها وموسسات اعتباری و فلزات اساسی نیز از صنایع سنگینی بودند که در این ماه رشد تراز بیشتری به نسبت بازدهی شاخص کل بورس تهران داشتند.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۲_۱۶-۵۲-۴۱

در میان صنایعی که بازدهی بالاتری به نسبت شاخص هم‌وزن داشتند نیز؛ شاخص صنایع سنگین محصولات شیمیایی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی قرار داشتند و به ترتیب رشد تراز 9.1 درصدی و 9.4 درصدی داشتند.

عقب‌ماندگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارویی و کانه فلزی در شهریورماه

در بین 14 صنعتی که بازدهی ضعیف‌تری به نسبت شاخص هم‌وزن بورس تهران داشتند؛ شاخص صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 2.8 درصد رشد به نسبت تراز انتهای مرداد، ضعیف‌ترین عملکرد را به ثبت رساند. پس از صنعت سرمایه‌گذاری‌ها، صنعت مواد و محصولات دارویی با 3.1 درصد رشد تراز و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 3.2 درصد بازدهی، کمترین رشد را در این ماه تجربه کردند.

در بین شاخص صنایعی که شهریور ماه امسال از شاخص هم‌وزن عقب ماندند؛ صنایع اداره بازار‌های مالی، محصولات غذایی به جز قند و صنعت بیمه و بازنشسگی از صنایع سنگین‌تر بورس تهران به شمار می‌روند. شهریور با چالش‌هایی که به همراه داشت به ماه جابه‌جایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در سهام تبدیل شد و فعالان بازار سهام با خبر‌های جدید به سمت موقعیت‌های جدید حرکت کردند.

قربانی اختلافات سازمان بورس و بانک مرکزی