به گزارش اکوایران ، بورس تهران از نیمه اردیبهشت ماه امسال دچار ریزش شاخص‌های آماری و خروج شدید جریان پول حقیقی شد. در این میان رئیس سازمان بورس دلیل ریزش شاخص کل را ذخیره سود سهامداران اعلام کرد. با وجود مشکوک بودن ریزش نیمه اردیبهشت ماه امسال، وجود اخبار پنهانی از سوی سازمان بورس تکذیب شد و شاخص کل بازار سهام از تراز بالای 2 میلیون 500 هزار واحدی تا سطح یک میلیون و 900 هزار واحدی افت تراز داشت.

پس از 50 روز از شروع روند نزولی شاخص کل، نامه افزایش نرخ گاز صنایع که در روز قبل از ریزش بازار به تصویب رسیده بود منتشر شد. با انتشار این نامه عدم صحت صحبت‌های رئیس مشخص شد و صنعت محصولات شیمیایی به عنوان صنعت عامل افت تراز بازار شناخته شد. با وجود شناخت صنعت محصولات شیمایی به عنوان صنعتی که موجب ریزش دسته جمعی شاخص صنایع بورسی شده است؛ صنعت محصولات شیمایی بورس تهران طی معاملات رکودی و بی‌رمق مرداد ماه با افزایش تراز شاخص مواجه است. رشد تراز 1.8 درصدی شاخص صنعت محصولات شیمیایی در حالی این صنعت را پربازده‌ترین صنعت در میان 30 صنعت بزرگ بزرگ بورس تهران قرار داده است که شاخص کل بورس تهران در این ماه 2.3 درصد افت تراز داشته است.

صنعت حمل و نقل بیش از 20 درصد ارزش خود را از دست داد!

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران تنها 3 صنعت بازدهی مثبتی در مرداد ماه داشتند. صنعت محصولات شیمایی در این میان با 1.8 درصد رشد تراز شاخص بیشترین بازدهی مرداد ماه را به ثبت رساند و پس از آن صنایع کاشی و سرامیک و زراعت، به ترتیب با 1.2 درصد و 7 دهم درصد رشد، از صنایع رشدی مرداد ماه بودند.

در میان 27 صنعت ریزش بازار در مرداد ماه، 8 صنعت عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل داشتن که نام صنایع چند رشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در این میان دیده می‌شود. این صنایع را می‌توان صنایع نگه‌دارنده مرداد ماه شاخص کل در برابر ریزش شدید نامید.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۲۲_۱۸-۴۹-۱۰

در بین صنایعی که بازدهی منفی بین 2.3 و 5.2 درصد داشتند؛ تنها 4 صنعت قرار دارند که نام صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز در این میان به چشم می‌خورد. نیم دیگر 30 صنعت بزرگ بورس تهران به نسبت ریزش 5.2 درصدی شاخص هم‌وزن بورس تهران نیز عملکرد ضعیف‌تری به ثبت رساندند. صنعت خودرو و ساخت قطعات، صنعت محصولات غذایی و صنعت سیمان از صنایع سنگینی بودند که عملکرد ضعیف‌تری به نسبت شاخص هم‌وزن داشتند.

صنعت حمل و نقل با 20.5 درصد افت تراز شاخص بیشترین افت را در میان این 30 صنعت داشت. صنعت اداره بازار‌های مالی با 11.1 درصد افت تراز شاخص دومین صنعت ریزش مرداد ماه بود. سومین جایگاه ریزش بازار در مرداد ماه نیز به صنعت خودرو و ساخت قطعات تعلق می‌گیرد که به عنوان یکی از صنایع راهبردی بازار در انتهای مرداد ماه حمایت شد تا شرایط و حال روز بازار از این وخیم‌تر نشود.

رکود، مهمانی که صاحب‌خانه معاملات شد!