به گزارش اکوایران؛ بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن دو ماه نزولی به استقبال تابستان رفت. با وجود اصلاح شاخص کل تا سطح 2 میلیون و 150 هزار واحدی در ابتدای این ماه و توقع شروع روند صعودی شاخص‌های آماری، پافشاری سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بر جبران کسری بودجه با کاهش سود‌آوری صنایع، باعث شد تا تیر ماه امسال روندی مشابه خرداد ماه داشته باشد.

بهار امسال در ابتدا با رشد شاخص‌های آماری در فروردین ماه و بازدهی خوب شاخص کل و شاخص هم‌وزن آغاز شد. تراز شاخص‌های آماری بورس تهران در میانه اردیبهشت ماه در بالاترین سطح تاریخی خود قرار گرفت اما با شروع روند نزولی، برآیند اردیبهشت ماه با افت تراز شاخص کل و رشد اندک شاخص هم‌وزن همراه بود. خرداد ماه نیز در تداوم این روند نزولی آغاز شد و با تشدید شدن رکود معاملاتی، بورس تهران شاهد خروج متداوم سرمایه حقیقی بود.

در معاملات تیر ماه، شاخص کل بورس تهران 8.8 درصد و شاخص کل هم‌وزن 6.2 درصد افت تراز داشتند. ارزش معاملات خرد که به طور متوسط در خرداد ماه 8 هزار و 995 میلیارد تومان بود؛ در تیر ماه امسال با افت 30 درصدی به متوسط 6 هزار و 280 میلیارد تومانی رسید. برآیند جریان پول حقیقی در تیرماه نیز منفی 8 هزار و 556 میلیارد تومان بوده که از فرار سهامداران حقیقی در تیر ماه حکایت دارد.

بازدهی مثبت صنعت دارویی و خرده فروشی

صنعت خرده فروشی و صنعت مواد و محصولات دارویی تنها صنایعی در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران بودند که در تیر ماه امسال، رشد تراز را در شاخص خود تجربه کردند. صنعت خرده فروشی در تیر ماه امسال با 12.7 درصد رشد تراز، در رتبه اول بازدهی ماه قرار گرفت و پس از آن، صنعت مواد و محصولات دارویی با 3 درصد رشد تراز شاخص، در رتبه دوم ایستاد.

رشد تراز صنعت خرده فروشی در تیر ماه نشأت گرفته از تعداد کم نماد‌های این صنعت و رشد قیمتی سهام افق بوده است. صنعت مواد و محصولات دارویی نیز با وجود تداوم اطلاعیه‌های افزایش نرخ فروش و ثبت رشد سود‌آوری در صورت‌های مالی سه ماهه، توانست در برابر ریزش شاخص‌های سهامی مقاومت کند و بازدهی مثبت به ثبت رساند.

افت 16 درصدی تراز شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات 

در بین 28 صنعت دیگری که بازدهی منفی به ثبت رساندند؛ 10 صنعت ریزش کمتری به نسبت شاخص کل هم‌وزن به ثبت رساندند؛ 5 صنعت از نظر بازدهی در بین شاخص ‌هم‌وزن و شاخص‌کل قرار گرفتند و 13 صنعت دیگر بازدهی ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل داشتند.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۳_۱۶-۰۶-۴۴

صنایع قند و شکر، لاستیک و پلاستیک و زراعت از جمله صنایعی بودند که بازدهی بهتری به نسبت سایر 28 صنعت ریزشی داشتند. صنایع فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و سیمان نیز از صنایع سنگینی بودند که عملکرد بهتری به نسبت شاخص‌کل هم‌وزن به ثبت رساندند.

صنایع استخراج کانه‌های فلزیف چند رشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و خودرو نیز بازدهی ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل به ثبت رساندند. در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران، شاخص صنایع سایر مالی، رادیویی، خودرو و انبوه‌سازی در تیر ماه به ترتیب با ریزش 19.8 درصد، 17 درصد، 16 درصد و 14.2 درصد بیشترین افت تراز تیر ماه را تجربه کردند.

معاملات در نشیب ریزش/ قفل سرمایه حقیقی در مسیر سیلاب!