به گزارش اکوایران؛ معاملات سهامی بورس تهران در روز سه‌شنبه بیست و سوم خرداد ماه، به وسیله افزایش قیمت دلار در بازار آزاد با رشد قیمتی شدید نماد‌های شاخص‌ساز دلاری همراه شد؛ این در حالی است که دیروز قیمت دلار در مرکز مبادله کاهشی بود. شرایط بازار سرمایه در روز‌های اخیر، به دلیل تأیید‌ها و تکذیب‌های پی‌در‌پی در خصوص احیای برجام، با بلاتکلیفی فعالان بازار سهام همراه بوده است. این مسئله باعث شده تا ارزش معاملات خرد بار دیگر به کمتر از 8 همت باز گردد و بی‌رمقی معاملات به تحرکات پول حقیقی نیز سرایت کند.

در تحلیل‌های قبلی اکوایران مطرح شد که با سرایت رکود از معاملات به جریان پول حقیقی، احتمال درگیری بازار سهام با رکود معاملاتی شدید افزایش پیدا می کند. اما شرایط تورمی اقتصاد کشور به خودی خود محرک قدرتمندی برای معاملات سهامی به شمار می‌رود. در این روز‌ها نیز با بازگشایی حساب‌های وکالتی احتمال سرازیر شدن بخشی از آن به بازار سهام نیز وجود دارد. احتمالا با مشخص شدن تکلیف تلاش‌های موجود برای احیای برجام، بازار آمادگی لازم را برای شروع روندی جدید پیدا کند؛ روندی که با الزام شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود، احتمالا از قدرت بالایی برخوردار باشد.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۳_۱۹-۰۳-۱۴ (2)

در بین صنایع بورس تهران، معاملات سهامی روز گذشته صنعت انبوه‌سازی را به عنوان مرجع اصلی جریان پول حقیقی انتخاب کردند. این صنعت با 63.2 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها نیز با 60.9 میلیارد تومان افزایش مالکیت حقیقی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنایع خدمات فنی و مهندسی، سیمان، استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی به ترتیب با 24.5 ، 23.2 ، 22.5 و 14.6 میلیارد تومان ورود پول حقیقی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

کاهش سنگین مالکیت حقیقی از صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

صنعت بانکداری بورس تهران با انتشار خبر تکذیب شروع دور جدید مزاکرات احیای برجام توسط واشنگتن، رشد قیمت دلار در بازار آزاد و ممنوعیت تقسیم سود نقدی بانک‌های بورسی با انتشار لایحه برنامه هفتم توسعه درگیر روند معاملاتی سنگینی شدند که طی آن مالکیت حقیقی این نماد‌ها کاهش بیشتری به نسبت سایر صنایع بازار داشت. طی معاملات سه‌شنبه 23 خرداد ماه، 114 میلیارد تومان پول حقیقی از صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بورس تهران کاسته شد.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۳_۱۹-۰۳-۱۵

خطر کمین نهنگ‌ها در بازار ارز/پیام حباب درهم برای دلار

صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز روز گذشته با 50.7 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنایع محصولات شیمیایی، زراعت، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و محصولات دارویی نیز به ترتیب با خروج 39.1 ، 29.8 ، 29.1 و 25.7 میلیارد تومانی پول حقیقی در جایگا‌های بعدی قرار گرفتند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۳_۱۹-۰۳-۱۳

در میان سهم‌های بازار سرمایه نیز نماد ونوین بیشترین ورود پول حقیقی را با 52.2 میلیارد تومان رشد مالکیت حقیقی به ثبت رساند. نماد فزر با افزایش 46.8 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی جایگاه دوم را به دست آورد و ثمسکن با 44.2 میلیارد تومان در جایگاه سوم ایستاد. نماد‌های والماس ، خکمک ، رمپنا ، ثفارس و سصفها از دیگر نماد‌هایی بودند که روز گذشته ورود قابل توجه پول حقیقی را تجربه کردند.

تأثیر نماد خودرو بر بازار سرمایه

وبملت دیروز در نقطه معکوس ونوین توانست در معاملات روز سه‌شنبه 123 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی متحمل شد که از کل تغییر مالکیت حقیقی صنعت بانکداری نیز بیشتر بود.خزامیا نیز از صنعت خودرو با 29.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی دومین جایگاه کاهشی مالکیت حقیقی را تجربه کرد و زملارد نیز با خالص منفی 24.8 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی سومین جایگاه را در بین نماد‌هایی به دست آورد که کاهش مالکیت حقیقی داشتند. نماد‌های وتجارت ، وپاسار ، خودرو ، شستا و کگل از دیگر نماد‌هایی بودند که خروج پول حقیقی قابل توجهی را به ثبت رساندند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۳_۱۹-۰۳-۱۴