به گزارش اکوایران؛ بازار سهام تمام شرایط مورد نیاز برای سوق یافتن به سمت رکود تابستانه را دارد. با رشد شاخص و اصلاح آن، در این روزها می‌توان گفت که بورس تهران ثباتی اندک پیدا کرده و تراز خود را در بالای 2 میلیون و 200 هزار واحد به تثبیت رسانده است. در روز‌های ریزش شاخص‌های سهامی، شاهد افت درصدی بیشتری در شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل بودیم اما معاملات دیروز چیز دیگری می گفت.

روز شنبه بازار با افت یک درصدی شاخص کل و ریزش 54 صدم درصدی شاخص هم‌وزن مواجه بود. در میان نماد‌هایی که بیشترین اثر را بر شاخص کل بورس و فرابورس داشتند؛ اثر نگرش سهام‌های ریالی و دلاری دیده می‌شد و نماد‌های دلاری موثر بر شاخص کل، عمدتا تأثیر کاهشی بسزایی بر شاخص داشتند و نماد‌های ریالی شاخص‌ساز نیز، ستون‌های نگهدارنده شاخص بودند.

خروج از صنایع دلاری به سمت سیمانی‌ها و قندی‌ها

با افزایش ریسک سیاسی بازار، هر ساله روند معاملات سهامی با تغییرات زیادی مواجه می‌شود. سال قبل نیز با انتشار خبر‌هایی از احیای برجام و از سرگیری مذاکرات، بازار سهام درگیر رکود معاملاتی شدیدی شد. در روز‌های گذشته نیز سیگنال‌های منفی از جانب بازار آزاد ارز به بازار سهام القا شد که نتیجه آن معاملات روز شنبه بود.

دیروز بیشترین جریان پول حقیقی به صنعت سیمان با افزایش 66 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی تعلق گرفت. صنعت قند و شکر نیز با 43.9 میلیارد تومان ورود پول حقیقی در جایگاه دوم ایستاد.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۲۰_۱۷-۳۶-۴۷

صنعت ماشین آلات و دستگاه‌های برقی نیز با 29.9 میلیارد تومان افزایش مالکیت حقیقی در جایگاه سوم ایستاد و صنعت استخراج نفت و گاز و تولید محصولات کامپیوتری با 12.2 میلیارد تومان و 9.1 میلیارد تومان ورود جریان پول حقیقی در جایگاه بعدی قرار گرفت.

از سوی دیگر صنعت فرآورده‌های نفتی با 175 میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با 128.5 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین کاهش مالکیت حقیقی را در معاملات دیروز تجربه کردند و صنعت محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری‌ها نیز  به ترتیب با 73.6 میلیارد تومان و 58.4 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۲۰_۱۷-۳۷-۰۳

در میان نماد‌ها نیز معاملات روز شنبه با اقبال حقیقی به نماد سصفها همراه بود. سصفها دیروز 81.5 میلیارد تومان افزایش مالکیت حقیقی داشت و قصفها نیز با 40.4 میلیارد تومان ورود پول حقیقی مواجه بود. پس از این دو سهم نیز سهام بنیرو ، خپویش ، دشیمی و خدیزل در جایگاه‌های بعدی ورود پول حقیقی قرار گرفتند.

پیدا و پنهان سهام عدالت

شتران با خروج 52.7 میلیارد تومان پول حقیقی، روز گذشته بیشترین کاهش مالکیت حقیقی را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز شپنا و ولبهمن با 47.1 میلیارد تومان و 45.8 میلیارد تومان خروج پول حقیقی در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند. حکشتی ، شبندر ، وبصادر ، فولاد و خساپا نیز ورز گذشته بیش از 35 میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتند. 

photo_۲۰۲۳-۰۵-۲۰_۱۷-۴۲-۱۶