به گزارش اکوایران، در روند معاملات روز گذشته شاهد واکنش بازار سهام به کاهش قیمت طلا و ارز و خبر توافق ایران و عربستان بودیم. تحلیل‌گران بورس تهران معتقدند که یکی از عواملی که سریع‌ترین اثر را بر بازار سهام دارد و تغییرات آن اثر کوتاه مدت قدرتمندی بر روند شاخص‌های سهامی می‌گذارد؛ نرخ طلا و ارز است. با توجه به موضوع توافق ایران و عربستان و تأثیرات اقتصادی این توافق، در صورت رسیدن به مرحله عمل، بورس تهران سیگنال‌های بلند مدت مثبتی از این توافق دریافت می‌کند. با این حال همین قرار داد به دلیل تأثیر کاهشی که بر نرخ آزاد طلا و ارز دارد؛ نماد‌های شاخص‌ساز و صنایع سنگین بازار را در کوتاه مدت دچار کاهش قیمت می‌کند.

مهم‌ترین جنبه توافق ایران و عربستان

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۱_۱۶-۵۱-۴۶

همانطور که در جریان پول حقیقی نماد‌ها مشاهده کردیم؛ روز گذشته، بازار سهام با کاهش شدید مالکیت سهامداران حقیقی از نماد‌های خودرویی و فلزی مواجه بود. با توجه به جریان پول حقیقی در بین صنایع، صنعت فلزات اساسی دیروز 157.7 میلیارد تومان از مالکیت سهامداران حقیقی خود را از دست داد و بیشترین خروج پول را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت محصولات شیمیایی نیز در روز قبل 117 میلیارد تومان خروج پول داشت و در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز روز شنبه 116.2 میلیارد تومان خروج پول داشت و سومین صنعتی بود که کاهش ارزش مالکیت حقیقی بیش از 100 میلیارد تومان را تجربه می‌کند. پس از این سه صنعت نیز، صنایع کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، سیمان و بیمه بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند که تماماً از صنایع سنگین بورس تهران برشمرده می‌شوند.

در سوی دیگر، تنها دو صنعت ورود پول حقیقی قابل توجهی داشتند. صنعت فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط با 105.7 میلیارد تومان ورود پول، بیشترین افزایش مالکیت سهامداران حقیقی را به ثبت رساند و پس از آن؛ صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 73.7 میلیارد تومان، بیشترین ورود جریان پول حقیقی را داشت.

تغییر بزرگ بازی منطقه‌ای؛ چرا سعودی به تهران نزدیک شد؟

روند شاخص کل بورس تهران در هفته‌های گذشته، فعالان بازار سهام را به رشد بازار در انتهای سال جاری و ابتدای سال 1402 خوشبین کرده بود. با شرایط پیش آمده و افت نرخ طلا و ارز در بازار آزاد، شاخص کل درحالی به روند نزولی تغییر کانال نمی‌دهد که بازار سهام تأثیر بیشتری از اثرات بلند مدت این توافق به نسبت اثرات کوتاه مدت آن دریافت کند.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۱_۱۶-۵۱-۴۵