به گزارش اکوایران، امروز در دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و شاخص در نیم ساعت ابتدایی بیش از 10 هزار واحد رشد کرد.

اما در ادامه شاخص روند نزولی پیدا کرد. در نهایت، شاخص کل نسبت به روز سه‌‌شنبه 845 واحد –معادل 5 صدم درصد- افت کرد و به رقم یک میلیون و 816 هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم وزن 3 هزار و 607 واحد نسبت به روز سه‌‌شنبه بالا آمد و در رقم 549 هزار و 264 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 37 واحد رشد کرد و به رقم 23 هزار و 83 واحد رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز با افزایش 439 واحدی به سطح 95 هزار و 864 واحد رسید. 

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 282 نماد رشد قیمت داشتند و 356 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 44 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 56 درصد بازار افت قیمت داشتند.   

خروج سنگین پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از یک روز وقفه بار دیگر منفی بود و 542 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 61 میلیارد تومان بود. 

فولاد دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای بپاس، فملی و کاوه بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، نماد بورس بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و وبملت، وبصادر و اخابر در رتبه‌های بعدی بودند.

مقصد پول‌ها کجاست؟

امروز علاوه بر سهام، صندوق‌های سرمایه گذاری نیز با خروج پول حقیقی مواجه بودند. در هفته گذشته نیز شاهد روند خروج پول حقیقی از بازار سهام بودیم. به نظر می‌رسد یکی از عوامل رشد تقاضا در بازارهای خودرو و مسکن و پیش از آن در بازار ارز، خروج سرمایه از بورس بوده است. در واقع آهنگ صعودی در آن بازارها سرمایه گذاران را به انتقال سرمایه از بورس به بازارهای موازی ترغیب کرده است. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای بزرگ بازار؛ فولاد، فملی، کگل، فارس، کچاد و شستا بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای بانکی؛ وبملت، وپاسار و وتجارت بزرگان سبزپوش بازار بودند.

در  فرابورس  نیز نمادهای فرابورس، وهور و کوثر بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای زاگرس، شگویا و فزر بیشترین اثر کاهنده بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز شستا بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای انتخاب، دی و گدنا پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات شنبه، 69 نماد صف خرید داشتند و 54 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 40 درصدی به 256 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 52 درصد افزایش یافت و 347 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد انرژی3 (سایر اشخاص بورس انرژی) با صف خرید 35 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از انرژی3، نمادهای غویتا (شرکت ویتانا) و تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات نماد خزامیا بیشترین صف فروش را داشت و فاذر، حآفرین، غدشت و غپونه دیگر نمادهایی بودند که -پس از خزامیا- بیشترین صف فروش را داشتند.

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 42 هزار و 898 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 26 هزار و 484 میلیارد تومان بود که 62 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 9 هزار و 65 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 349 میلیارد تومان بود. 

پس از وبملت، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و خزامیا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد بورس و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 296 میلیون و 324 هزار و 55 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد خودرو و دی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس