به گزارش اکوایران، امروز در دقایق ابتدایی معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد اما به سرعت نزولی شد. شاخص هم وزن نیز از ابتدا نزولی بود و تا پایان به روند کاهشی ادامه داد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهار‌شنبه 11 هزار و 875 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 600 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز 8 هزار و 290 واحد نسبت به روز چهار‌شنبه پائین آمد و در رقم 504 هزار و 200 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 152 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 827 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 161 نماد رشد قیمت داشتند و 503 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.   

دومین خروج سنگین پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی بود و هزار و 141 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه همانند روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 64 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، دیگر نماد پالایشی؛ شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و فولاد و فملی در رتبه‌های بعدی بودند.  

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای بانکی؛ وبملت و وپاسار بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای بوعلی، شبندر و فارس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در فرابورس نیز نمادهای بپاس، غصینو و دماوند بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای زاگرس، هرمز و وهور بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز اردستان بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و شستا در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای فروژ، کرمان و گدنا پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات شنبه، 70 نماد صف خرید داشتند و 154 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 5 درصدی به 481 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 78 درصد افزایش یافت و 815 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان) با صف خرید 199 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از اردستان، نمادهای غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) و کتوکا (شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد کاما اختصاص داشت و پس از کاما، نمادهای فاذر، ذوب، گدنا و وآذر بیشترین صف فروش را داشتند. 

 ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 19 هزار و 732 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 9 هزار و 244 میلیارد تومان بود که 47 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 19 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 7 هزار و 284 میلیارد تومان رسید. 

 در معاملات امروز نماد کرمان (شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران کرمان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 216 میلیارد تومان بود. 

پس از کرمان، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد گدنا و ثتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام کرمان با تعداد یک میلیارد و 633 میلیون و 129 هزار و 456 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خودرو و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس