به گزارش اکوایران ،‌ بورس تهران در جریان روز معاملات گذشته سوم مهر ماه، شاهد افت تراز شاخص کل و ریزش تراز مشابه شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با رشد تراز شاخص‌ هم‌وزن همراه بود؛ اما دیری نپایید تا روند شاخص هم‌وزن با شاخص کل بورس هم جهت شود. معاملات سهامی دیروز در ساعت ابتدایی ریزش قیمتی شدیدی به همراه نداشت؛ اما با نزدیک شدن به میانه زمان معاملات، سرعت ریزش شاخص‌ها افزایش یافت. در انتهای معاملات امروز شاخص کل بورس تهران به کف 2 میلیون و 100 هزار واحدی چسبید و شاخص کل فرابورس نیز در سطح 26 هزار واحدی متوقف شد.

روز دوشنبه، بر خلاف روند یکشنبه شاخص‌ها، تمام شاخص‌های فرابورس قرمز پوش بودند و در میان شاخص‌های اصلی بازار بورس تهران نیز عملکردی مشابه دیده می‌شد. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 10 صدم درصد بود؛ در بازار فرابورس ایران رقم 9 صدم درصدی داشت. تنها تفاوت شاخص‌های اصلی بورسی و فرابورسی در انتهای معاملات روز قبل ریزش بیشتر شاخص کل در بورس تهران به نسبت شاخص هم‌وزن و ریزش بیشتر شاخص هم‌وزن فرابورس به نسبت شاخص کل این بازار بود.

کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص هم‌وزن با 78 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با 67 صدم درصد ریزش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت ساخت محصولات فلزی با 8.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت استخراج زغال‌سنگ با 3.8 میلیارد تومان و صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با 2.1 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 117.7 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با 99.3 میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با 77.3 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با 27 درصد رشد، سطح 4 همتی را پس از 3 روز معاملاتی پس گرفت و در تراز 4 هزار و 250 میلیارد تومانی متوقف شد. این سطح ارزش معاملات خرد روزانه، در سطح بالاتر از یک میلیون و 500 هزار واحدی شاخص کل یا از عدم شفافیت چشم انداز بازار نشأت می‌گیرد و یا بیانگر سطح بالای قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن است که در حال حاضر هر دو عامل اثرگذاری بالایی دارند. از سوی دیگر نیز رشد بخش اصلی رشد ارزش معاملات خرد روزانه نشأت گرفته از فرار کد‌های حقیقی بازار سهام بوده است.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز معاملاتی متوالی منفی شد اما در این چهار روز معاملاتی از شدت خروج سرمایه حقیقی کاسته شده بود. با این روند احتمال ورود پول حقیقی در معاملات دیروز بالا رفته بود؛ اما روند جریان پول حقیقی دیروز از ابتدای معاملات منفی بود و در انتهای روز با برآیند منفی 650 میلیارد تومان که بیش از 5 برابر جریان خروجی 124 میلیارد تومانی روز شنبه بود متوقف شد.

روز شنبه، بازار سهام با رشد ارزش صف‌های خرید و فروش سهام همراه بود؛ درحالی که این معیار در هفته قبل ریزش داشت. با وجود افزایش شدید ارزش صفوف خرید و فروش سهام در معاملات روز شنبه، دیروز نیز ارزش صف‌ها رشد داشت. ارزش صف‌های خرید سهام روز شنبه به نسبت روز انتهای هفته قبل افزایش 43 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 80 درصد رشد کرده بود. دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز شنبه 12 درصد رشد کرد و به 168 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 19 درصد رشد تا سطح 381 میلیارد تومانی افزایش داشت.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۵_۱۶-۰۶-۳۴

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 24.1 میلیون تومان روز شنبه تا 22.1 میلیون تومان ریزش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش داشت و از 23 میلیون تومان به 26.6 میلیون تومان رسید. با این اوصاف با وجود پیشی گرفتن سرانه خرید از سرانه فروش در روز شنبه، دیروز بار دیگر قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از خریداران شده است.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه در کف حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل بورس و 26 هزار واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. بورس تهران روز دوشنبه از صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص حذف فولاد و سیمان از بورس کالای ایران، تنش‌های سیاسی ایران و آژانس و اعلامیه بانک مرکزی مبنی بر اینکه کلیه منابع ارزی آزاد شده جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند و بنا به مصالح ملی و در جهت تقویت ریال استفاده می‌شود سیگنال‌های منفی دریافت کرد. با در نظر گرفتن تداوم سایه این سیگنال‌های منفی بر روند معاملات و از سوی دیگر، رسیدن شاخص‌ها به سطوح حمایتی رند قدرتمند؛ معاملات سهام امروز زور‌آزمایی این سطوح در برابر سیگنال‌های منفی است.

وضعیت قرمز زیان "استقلال"

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی ضعیف‌تر از روز دوشنبه پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 21 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً افت تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۲۵_۱۴-۳۵-۵۴