به گزارش اکوایران رینگ محصولات پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران هفته ابتدایی مهر ماه را با رونق ناشی از استقبال خریداران به پایان رساند.

روتق پلیمرها در میانه آغاز پاییز

در اولین هفته از مهر ماه امسال بالغ بر 11 هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این بیشترین حجم عرضه محصولات پلیمری در این بازار ظرف 3 هفته اخیر بود. برای این محصولات تقاضایی بالغ بر 156 هزار تن در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 97 هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید.

استقبال از پلی‌پروپیلن‌ها به رقابت هیجانی منجر نشد

بررسی تفکیکی معاملات پلیمرها در بازار فیزیکی بورس کالا حکایت از آن دراد که 100 درصد عرضه‌های پلی‌پروپیلن نساجی در اولین هفته از مهر ماه معامله شده است. رینگ پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی نیز به لحاظ رونق دست کمی از پلی‌پروپیلن‌های نساجی نداشت و 99.4 درصد عرضه این محصول نیز در این بازه هفتگی به فروش رفت.

بررسی روند معاملات پلی‌پروپیلن‌ها در 2 گروه شیمیایی و نساجی حاکی از رقابت‌های حداکثر 40 درصدی برای این محصولات است. اگرچه میزان تقاضا برای پلی‌پروپیلن‌ها به مراتب بیشتر از عرضه است؛ اما به سیاق ماه‌های ابتدایی امسال خبری از رقابت‌های بیش از 100 درصدی در این بازاره نیست. تغییر نرخ ارز معیار در تعیین قیمت‌های پایه باعث شده تا رقابت در رینگ پلی‌پروپیلن‌ها فروکش کند.

قیمت پایه ارزان مانع صعود نرخ نشد

پلی‌ اتیلن ترفتالات بطری محصول دیگری بود که در اولین هفته از مهر ماه با استقبال بالایی از سوی خریداران مواجه شد به نحوی که 100 درصد عرضه‌ها معامله شد. متقاضیان این محصول برای کسب سهم از آن حاضر به رقابت قیمتی قابل ملاحظه شدند؛ به نحوی که رقابت‌های بیش از 100 درصدی برای آن در بازار به ثبت رسید. پلی‌ اتیلن ترفتالات بطری از جمله محصولاتی است که نرخ تسعیر ارز آن از ارز 28 هزار و 500 تومان به ارز حواله در بازار مبادله (37 هزار و 500تومان) تغییر نکرده است. سیاست‌گذاران اقتصادی برای جلوگیری از رشد بهای بطری، تغییری در نرخ تسعیر ارز این محصول به وجود نیاورده‌اند؛ اما برتری تقاضا نسبت به عرضه برای این محصول ارزان به میزانی جدی است که در نهایت  نرخ دلار فروش این محصول از نرخ حواله ارز مبادله‌ای بیشتر می‌شود.

در حالی که براساس مصوبه بانک مرکزی از نیمه شهریور ماه نرخ تسعیر ارز محصولات پلیمری، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی از 28 هزار و 500 تومان به نرخ ارز حواله در بازار مبادله یعنی 37 هزار و 500 تومان تغییر یافت؛ نرخ تسعیر ارز لوبکات، آلکیل بنزن خطی، پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌استایرن‌ها بدون تغییر نگه داشته شد تا به این ترتیب سیاست‌گذاران بتوانند بازار روغن موتور، شوینده‌ها، نوشیدنی‌ها و صنعت نساجی را کنترل کنند. این هدف در رینگ پلی‌اتیلن ترفتالات به دلیل برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه محقق نشد.

پلی‌اتیلن‌ها بدون رقابت معامله شدند

بررسی روند معاملات در رینگ پلیمرها در هفته ابتدایی مهر ماه از آن حکایت داشت که حدود 93.5 درصد عرضه پی‌وی‌سی؛ بالغ بر 78.5 درصد عرضه پلی اتیلن سبک فیلم؛ حدود 72.4 درصد عرضه پلی اتیلن سنگین فیلم؛ بالغ بر 93.4 درصد عرضه پلی اتیلن سبک خطی و 100 درصد عرضه پلی اتیلن سنگین اکستروژن معامله شدند. عدم برتری تقاضا نسبت به عرضه برای انواع پلی‌اتیلن‌ها باعث شد تا نرخ فروش آن‌ها در محدوده قیمت پایه و با حداقل رقابت باشد.