به گزارش اکوایران، در روز دوشنبه شاخص کل بورس 359 واحد رشد کرد و به رقم 2 میلیون و 67 هزار و 524 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 306 واحد بالا آمد و در رقم 712 هزار و 748 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 61 واحد رشد کرد و به رقم 25 هزار و 843 رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افزایش 519 واحدی داشت و به سطح 128 هزار و 198 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز دو‌شنبه، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 46 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دو‌شنبه در بورس شرکت گلتاش (شگل)، شرکت زغال سنگ نگین طبس (کطبس) و شرکت سیمان خاش (سخاش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت فرابورس ایران (فرابورس)، شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد) و شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سدشت (شرکت سیمان دشتستان)، ثامان (شرکت سامان گستر اصفهان) و داسوه (شرکت داروسازی اسوه) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور)، شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (سغدیر) و شرکت خمیر مایه رضوی (غمایه) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 65 نماد صف خرید داشتند و 63 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 152 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 46 درصدی به 370 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات امروز می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بازار نوسان زیادی داشتند. شاخص کل بورس در 20 دقیقه ابتدایی صعودی بود اما پس از آن تا ساعت 10 دقیقه نزول کرد. در نیمه دوم معاملات نیز دوباره صعود کرد و در 45 دقیقه پایانی روند نزولی داشت. با این حال شاخص کل معاملات دوشنبه را در سطحی بالا‌تر از روز قبل به پایان برد. شاخص هم وزن بورس کم‌نوسان‌تر بود و رشد بیشتری را ثبت کرد. 

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد باز هم افت کرد و با نزول 8 درصدی به 4 هزار و 244 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که همچنان سطح پایینی برای بازار محسوب می‌شود.

شاخص با جلوداری بزرگان بازار؛ شستا و وبملت رشد کرد اما در مقابل فارس، فولاد و کگل مانع رشد محسوس شاخص شدند. همچنین برای دهمین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد. نمادهای ثفارس، وپاسار، غمایه، وتجارت، ونوین، فملی، وکغدیر، تکاردان، وآیند و بپاس بیشترین خروج سرمایه بازار را داشتند.

بدین ترتیب بازار در روزی که حجم معاملات پایین بود نوسان زیادی داشت. برخی از ناظران معتقدند معامله گران در انتظار انتشار گزارش‌های مالی 6 ماهه شرکت‌ها هستند تا تصمیم به خرید و فروش سهام بگیرند. برخی نیز معتقدند روند خروج سرمایه نشان از انتظارات منفی سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه دارد. گروهی دیگر نیز حواشی مربوط به خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را عامل رکود در بازار سهام می‌دانند و نبود وحدت رویه در دستگاه‌های دولتی را یکی از ریسک‌های بورس می‌دانند.