به گزارش اکوایران، هفته ابتدایی ماه اکتبر در حالی به پایان رسید که بسیاری از کامودیتی‌ها افت نرخ محسوسی داشتند و کف قیمت چند ماهه برای آن‌ها در بازارهای جهانی به تثبت رسید. این افت قیمتی در حالی در بازارهای کالایی رقم خورد که ظرف ماه سپتامبر اقبال به معاملات کالایی‌ها بازگشته بود و بسیاری از کامودیتی‌ها با محوریت نهاده‌های انرژی و نفت رشد نرخ محسوسی داشتند.

شاخص بهای فلزات بورس لندن ظرف هفته منتهی به روز جمعه 6 اکتبر افت 3.8 درصدی داشت و تا 3 هزار و 551 واحد عقب نشست که این رقم کمترین میزان این شاخص در بازه 11 ماهه یعنی پس از اکتبر 2022 بود. ظرف هفته گذشته منتهی به روز 6 اکتبر، فلز روی 5.68 درصد، قلع 4.7 درصد، آلومینیوم 4.4 درصد، مس 2.4 درصد و سرب 2.3 درصد ارزان شدند. این کاهش نرخ در حالی در بازار فلزات رقم خورد که هر بشکه نفت برنت در بازه هفتگی افتی 8.2 درصدی و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینتر مدیت کاهشی 8.6 درصدی داشت.

واهمه از سیاست‌های فدرال رزرو فلزات را از سکه انداخت

واهمه از تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو و صعود شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین دلایل قرمزپوشی رینگ کالایی در هفته ابتدایی ماه اکتبر بود. نگرانی‌ از بالا ماندن نرخ بهره آمریکا برای دوره‌ای طولانی‌تر نسبت به آنچه در گذشته انتظار می‌رفت؛ باعث شد تا چشم‌انداز تقاضا برای نهاده‌های صنعتی مختل شود و این موضوع به تضعیف بهای فلزات بینجامد. به این ترتیب در معاملات آتی کامکس آمریکا در بازه هفتگی مس 2.4 درصد و در بازه ماهانه این فلز 2.7 درصد ارزان شد و تا کف نرخ 4 ماه اخیر خود عقب نشست. این کاهش قیمت شامل حال معاملات مس در بورس فلزات لندن نیز شد به نحوی که ظرف ماه اکتبر فلز سرخ مجدد در معاملات بورس فلزات لندن به کانال قیمتی 7 هزار دلار سقوط کرد.

طلا یکی از متضررین اصلی از احتمال تشدید سیاست انقباضی بود. هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ هزار و 832 دلار عقب‌نشینی داشت که این رقم کمترین بهای فروش آن در بازه 7 ماهه بود.

در این شرایط داده‌های اشتغال و PMI آمریکا برای ماه سپتامبر بهتر از انتظار اعلام شد. انتشار این داده‌ها بهتر از حد انتظار باعث می‌شود تا دست فدرال رزرو برای افزایشی دیگر در نرخ بهره باز باشد و به این ترتیب فعالان بازارهای کالایی، این داده را منفی ارزیابی می‌کنند.

در کنار موارد یاد شده؛ ظرف روزهای ابتدایی ماه اکتبر بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا به بیشترین میزان خود در بازه 16 سال اخیر رسید. این اوج‌گیری نرخ بازده باعث می‌شود تا سرمایه از بازراهای پرریسک نظیر بازار سهام و بازار مالی به بازارهای کم‌ریسک نظیر اوراق سوق پیدا کند و به این ترتیب زمینه افت نرخ بیشتری در رینگ کالایی رقم بخورد.  

آتش جنگ در رینگ کالایی

بروز تنش ژئوپلتیک در منطقه خاورمیانه؛ با حمله حماس به مواضع اسرائیل در روز شنبه هفتم اکتبر می‌تواند نوسان جدیدی رهسپار بازارهای کالایی کند. این جنگ فرصت صعود نرخی بزرگ را در اختیار طلا به‌عنوان دارایی امن در زمان بحران قرار می‌دهد. اما تاثیر آن بر بازارهای مالی دنیا منفی است. تاثیر این جنگ بر بازارهای کالایی بسته به سهم کشورهای درگیر می‌تواند متفاوت باشد.

با توجه به سهم اندک فلسطین و اسرائیل در تامین کالاهای جهانی؛ تاثیر مستقیم این جنگ بر رینگ کامودیتی‌ها محدود خواهد بود. اما در صورتی که کشورهای عربی به‌عنوان تامین‌کنندگان بزرگ انرژی در دنیا به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم درگیر این جنگ شوند؛ باید منتظر شو ک جدید قیمتی در این بازار بود که این شوک رشد نرخ را به دنبال دارد.