به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز گذشته شاخص بورس تهران با افت 51 هزار و 600 واحدی در سطح 2 میلیونی ایستاد که می‌توان گفت عامل اصلی این اتفاق جنگ بین اسرائیل و فلسطین بود. به دنبال این اتفاق 96 درصد بازار تماماً سرخ‌پوش شد.

 روز خونین بورس که با نشست خبری سازمان بورس با اهالی رسانه مصادف شد، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در راستای اتفاقات رخ‌داده و جنگ حماس و اسرائیل، بیشت از ۹۰ درصد بازار منفی شده آیا در صورت ادامه این وضعیت شاهد تعطیلی موقت بازار خواهیم بود؟ گفت: در سه ماه گذشته پنیک و شوک جدی در بازار نداشته‌ایم. البته مسائل سیاسی که به وجود می‌آید مسلماً در بازار سرمایه تأثیرگذار است دراین‌خصوص نیز شرایط خاصی از نظر سیاسی به وجود آمده گرچه صف‌های فروش طولانی در بازار نداریم همچنین سهم‌ها از نظر بنیادی در شرایط خوبی قرار دارند و توصیه می‌کنم سهام‌داران عجله نکنند و سهم‌های خوب خود را از دست ندهند. این شرایط موقتی است و دوام زیادی نخواهد داشت.

راه کار سازمان بورس برای جلب اعتماد سرمایه گذاران

از آنجا که این روزها بازار سرمایه حال خوشی ندارد و جلب‌اعتماد ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران به‌خاطر اتفاقات و حاشیه‌هایی که بازار سرمایه با آن مواجه است، دشوار است. مجید عشقی دراین‌خصوص اظهار کرد: مثبت یا منفی بودن بازار دست سازمان نیست، عوامل سیاسی، اقتصادی و سایر متغیرها روی بورس اثرگذار هستند. وی افزود: هیچ جای قانون یا دستورالعمل نیست که سازمان بورس باید بازار را مثبت یا منفی کند. عشقی افزود: در طی ماه‌های گذشته اعتماد سرمایه‌گذاران دچار لطمه شده که انتظار نداریم این اعتماد به‌سرعت بازگردد؛ اما با توجه‌ به اقدامات و اصلاحاتی که صورت‌گرفته امیدواریم که به مرور بازار به شرایط نرمال برگردد. در نهایت عشقی عنوان کرد شرایطی هم که به وجود آمده متعادل خواهد شد.

 برنامه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس وجود ندارد

 طی چند روز گذشته به دنبال خبر منتفی شدن عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا، بسیاری از فعالان و تحلیلگران این اتفاق را به ضرر صنایع فولاد و سیمان دانستند و آن را ایجاد رانت تلقی کردند. رئیس سازمان بورس درباره خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: که با وجود خروج برخی محصولات از بورس کالا اما بورس کالا جایگاهش روزبه‌روز ارتقا پیدا کرده است. ممکن است اتفاقی رخ بدهد که تولید کالایی کاهش یابد و قیمت آن افزایش یابد؛ اما این مسئله ارتباطی به بورس کالا ندارد یا ممکن است با افزایش تقاضا به‌صورت کاذب نیز همین مشکل به وجود آید. البته بورس کالا روزبه‌روز رونق گرفته و البته آمادگی رفع و حل نواقصی احتمالی موجود در بورس کالا را داریم.

 تا یک و سال نیم دیگر عرضه خودرو در بورس کالا منتفی است

 عشقی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: فعلاً برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس وجود نداریم و به نظر می‌رسد باتوجه‌به تعهدات خودروسازان در سامانه یکپارچه، تا یک سال و نیم آینده فعلاً برنامه جدیدی برای عرضه بورسی وجود ندارد، اما اگر خودروسازان بخواهند این کار را انجام دهند مشکلی برای آن وجود ندارد. وی همچنین در خصوص تجدید ارزیابی خودروسازها گفت: درخواستی مبنی بر این از سوی خودروسازها و وزارت صمت رفته یا نه اطلاعی ندارم در چه مرحله‌ای است.

 وی افزود: بازار سرمایه و بورس کالا این آمادگی را دارد در راستای قانون جهش تولید مسکن به تأمین مصالح ساختمانی کمک کند تا با قیمت‌های پایه یا قیمت‌هایی که منطقی باشد این کار را انجام شود و درصورتی‌که وزارت مسکن میزان نیاز این طرح‌ها به مصالح ساختمانی مورد معامله در بورس را اعلام کند، جلسات کارشناسی در این زمینه برگزار می‌شود.

 وی تصریح کرد: از طریق صندوق‌های کالایی و ابزارهای مشتقه می‌توان شرایطی را مهیا کرد تا انبوه‌سازان و پیمانکاران بتوانند در سررسیدهای بلندمدت مصالح ساختمانی را با قیمت منطقی و منصفانه تأمین کنند.

 شناسایی متخلفان بورسی و اطلاعات نهانی

 اردیبهشت‌ماه امسال پس از رشد مداوم شاخص بورس، شاخص بورس شاهد سقوط یکباره افت‌های پی‌درپی بودیم و درحالی‌که رئیس سازمان بورس مدعی بود عامل این ریزش، ذخیره سود از سوی برخی از سهام‌داران است؛ اما تیرماه مشخص شد که در همان زمان اطلاعات محرمانه درباره تعیین نرخ ۷ هزارتومانی خوراک پتروشیمی‌ها وجود داشته و این ظن وجود دارد که برخی از افراد با دسترسی به این اطلاعات نسبت به فروش اقدام کردند و همین روند عامل اصلی ریزش‌ها بوده و در مدت‌زمان کمتر از یک ماه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد. مجید عشقی درباره متخلفان افشای اطلاعات نرخ خوراک پتروشیمی اظهار کرد: متخلفان را شناسایی کرده‌ایم؛ اما اعلام متخلفان بر اساس قانون و ماده ۳۶ بعد از قطعی‌شدن پرونده تخلفاتی اعلام و پرونده کیفری آنها تشکیل می‌شود.

 وی افزود: عمده متخلفان پرونده افشای اطلاعات نرخ خوراک افراد حقیقی هستند که پرونده متخلفان به قوه قضاییه ارجاع داده شده و قوه قضاییه ضابط تعیین کرده و در حال حاضر ضابط تعیین شده در حال بررسی این پرونده‌های تخلف هستند.

 صبح امروز جلسه ویژه‌ای در شرکت بورس برای حمایت از بازار با حضور حقوقی‌ها و فعالان بازار تشکیل شده که چشم امید بسیاری به این جلسه بود. همچنین انتظار می‌رفت واکنش بازار به صحبت‌های روز گذشته رئیس سازمان بورس واکنش مثبتی باشد، اما نتیجه این اتفاقات در بازار نتیجه مطلوبی نبود.

در جریان معاملات امروز نیز دقایق ابتدایی بازار که شاهد رنج مثبت در چندین نماد تأثیرگذار بازار بودیم که در ادامه شاخص روند نزولی را طی کرد.