به گزارش اکو ایران؛  شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روزهای معاملاتی هفته گذشته خود در روز چهارشنبه بدون تغییر خاص اولین هفته پاییز 1402 را بدون نوسان سپری کرد تا انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها هم نتواند اوضاع خوبی را برای شاخص کل رقم بزند و همچنان بازار در بی رمقی ارزش معاملات روزهای یکی پس از دیگری سپری می‌کند.

 ارزش معاملات نقدی بورس تهران در روز چهارشنبه حوالی 2400 میلیارد تومان بود و صندوق‌های قابل معامله بازار نیز رقم معاملاتی 2600 میلیارد تومانی را به خود گرفتند تا با احتساب سایر موارد ارزش معاملات حوالی 7600 میلیارد تومانی رقم بخورد. ارزش بازار نیز در محدوده 7 هزار و 300 همتی قرار دارد و شاخص کل هم رقم 2 میلیون و 97 هزار و 900 واحدی را به خود گرفته است.

 نمادهای تایپیکو، تاصیکو و بانک ملت جز نمادهایی بودند که تلاش کردند شاخص در روز چهارشنبه سبز بماند از سویی هم نمادهای فلوله، فپنتا ونماد فروژ در گروه فلزات اساسی تا صف خرید هم پیش رفتند در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات نیز نماد ثپردیس با صف خرید نشست و نماد دانا از گروه بیمه‌ای رخ سبزی را به این گروه داده است.

 اما همچنان خبر خروج سیمان و فولاد از بورس کالا در محافل داغ است و بسیاری از خبرگزاری‌ها و کارشناسان در مورد آن صحبت می‌کنند. اظهار نظر غیر کارشناسی که توسط مسئولان مطرح می‌شود بازارها را بهم می‌ریزد و اهالی بازار سرمایه از این نوع تفکرات واهمه دارند و شاید ریشه اصلی کاهش معاملات در بازار سرمایه را در این طرز فکرها دید. اتفاقی که اوج آن در اردیبهشت ماه سال جاری بود!

 در این خصوص نیز وزیر اقتصاد اعلام کرده است که موافق عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا هستیم خاندوزی این مورد را هم اضافه کرد که وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت با ادامه وضعیت فعلی در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا موافق هستند و اگر نیاز به اصلاحاتی هست، در داخل همین چارچوب انجام شود. عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا جزو دستاوردهای کشور در دهه ۸۰ و ۹۰ برای پایان دادن به مسیر پر از رانت و فسادی که در گذشته وجود داشت، است.

 این در حالی است که دو سال است سیمان به بورس کالا راه پیدا کرده است و در این دو سال خیلی از افراد با انگیزه‌های متفاوت در تلاش برای کم رنگ نشان دادن این اقدام هستند و قصد خروج این کالا از بورس کالا را دارند.

 اما روز چهارشنبه خبری در بین اهالی دست به دست می‌شد که عنوان شده بود مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی اعلام کرده است که ارزش سهام بانک‌ها بین ۲۰۰ هزار میلیارد الی ۲۴۰ هزار میلیارد است که حدود ۴۰ هزار میلیارد آن سهام بانکی است و مابقی غیربانکی است که باید واگذار شود. اموال مازاد هم حدود ۳۰ هزار میلیارد است.

 بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران:

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه عملاً تغییر خاصی را به چشم ندید و با مثبت شدن 249 واحدی این نشان از سکوت معاملاتی در بازار بود.

از منظر تکنیکال می‌توان گفت که شاخص در محدوده‌های خوبی حمایتی قرار دارد اما جان حرکت (ارزش معاملات بالا) را ندارد . و این را نباید در بازار روز چهارشنبه نادیده گرفت که تعدادی از نمادها در گوشه و کنار بازار به صف خرید نشستند و این موضوع می‌تواند رخ بازار شنبه را دست خوش تغییراتی کند.

خط روند صعودی احتمالی ایجاد شده برای نمودار شاخص کل در طول چند ماه اخیر به همراه سطح حمایتی تاریخی (رقم 2.1 میلیون واحدی) شاخص که در مرداد ماه سال 99 تشکیل شد و در از ماهیت مقاومتی به حمایتی بودن تغییر جهت داد در کنار میانگین 55 روزه شاخص کل می‌تواند سطح حمایتی احتمالی را برای شاخص کل به وجود آورد.

 اما چرایی این موضوع که چرا شاخص به سمت اعداد و ارقام بالاتر حرکت نمی‌کند و مدتی است در این محدوده در جا می‌زند را می‌توان از اظهارنظرهای متفاوت مسئولان دولتی دریافت که جدیدترین آنها خروج سیمان و فولاد از بورس کالا است. موضوعی که نشان می‌دهد مسئولان خیلی به دنبال بازار رقابتی نیستند و انحصارطلبی؛ رانت و معاملات غیر شفاف را بیشتر می‌پسندند!

 این موضوع بی راه نیست که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست در صنعتی سرمایه‌گذاری کند که با توجه به جمیع هزینه‌های ساخت و بهای تمام شده و مالیات در نهایت محصولش به قیمت مشخص شده و به مشتریان تعیین شده بفروشد.

 این موضوعی است که سرمایه‌گذار را از ورود به صنایع مختلف فراری خواهد داد و بازار اوراق بهادار که به عنوان دماسنج اقتصادی است ا‌ز کار باز می‌ایستد.

کل