به گزارش اکوایران داده‌های تورمی آمریکا برای ماه سپتامبر که فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا چشم‌انتظار انتشار آن بودند، منتشر شد و نشان داد که تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی بیش از انتظار افزایش یافته است. رشد تورم بیش از میزان پیش‌بینی و تاثیر آن بر سیاست‌های پولی فدرال رزرو می‌تواند بر روند نوسان قیمت کامودیتی‌ها اثرگذار شود.

فدرال رزرو در آخرین نشست خود در ماه سپتامبر نرخ بهره آمریکا را 25 واحد افزایش داد و به 5.25 تا 5.5 درصد رساند که این رقم بیشترین میزان نرخ بهره آمریکا ظرف 22 سال گذشته بود. در عین حال اعضای فدرال رزرو با استناد به داده‌های تورمی آمریکا از احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره تا پایان سال و تثبیت آن در سطوح بالای فعلی بیش از آنچه در گذشته پیش‌بینی می‌شد خبر دادند. این سخنان با ایجاد واهمه در بازارهای مالی و کالایی دنیا به افت نرخ منجر شد. با این وجود صعود بازده نرخ اوراق قرضه 10 ساله در آمریکا ظرف روزهای ابتدایی ماه اکتبر باعث شد تا برخی از اعضای فدرال رزرو از احتمال عدم نیاز به رشدی دیگر در نرخ بهره سخن بگویند و این موضوع باعث شود تا امید مجددی برای رشد قیمت در بازارهای کالایی ایجاد شود.

تورم کمتر یا بیشتر از انتظار اعلام شد؟

شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا برای ماه سپتامبر با رشدی 3.7 درصدی اعلام شد. این در حالی بود که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی رشدی 3.6 درصدی را برای این شاخص در بازه سالانه می‌دادند. افزایش تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در ماه سپتامبر احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را مطرح کرده و سیگنالی کاهشی برای فعالین بازار به همراه خواهد داشت. به این ترتیب در پی انتشار داده‌های تورمی آمریکا بازارهای کالایی با غلبه سیگنال کاهشی اندکی عقب‌نشینی قیمتی داشتند. اما واکنش کالایی‌ها به رشد بیش از حد انتظار تورم محدود بود.

در ادامه فعالان بازار با استناد به کاهش تورم هسته به احتمال عدم افزایشی دیگر در نرخ بهره تا ماه دسامبر امیدوار شدند به نحوی که مجدد بازارهای کالایی وارد سراشیبی صعود قیمتی شدند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده هسته که نوسان قیمت کالاهای با ثبات‌تر را ردیابی می‌کند و قیمت مواد غذایی و نهاده‌ههای انرژی در آن حذف شده است در ماه سپتامبر رشدی 4.1 درصدی داشت که این رقم کمتر از رشد 4.3 درصدی آن در ماه اوت و مطابق  پیش‌بینی اقتصاددانان بود. به این ترتیب فروکش تورم هسته این ذهنیت را تقویت کرد که فدرال رزرو برای مهار تورم فعلا نیازی به رشدی دیگر در نرخ بهره ندارد و این امیدواری زمینه صعود بهای کامودیتی‌ها را فراهم کرد.