به گزارش اکوایران بر حجم فروش محصولات پلیمری و شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از مهر ماه افزوده شد؛ این رونق نتیجه واهمه از گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه و تاثیر آن بر روند معاملات کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و داخلی بود.

93 درصد پلیمرها معامله شدند

بررسی روند معاملات محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از فروش 99 هزار و 800 تن محصول پلیمری در هفته سوم مهر ماه منتهی به روز جمعه بیست‌ودوم این ماه حکایت دارد. ظرف سومین هفته از مهر ماه بالغ بر 107 هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 169 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 99 هزار و 800 تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی بالغ بر 93 درصد عرضه‌ها معامله شد که رقم قابل توجهی است.

در حالی ظرف سومین هفته از مهر ماه بالغ بر 93 درصد عرضه محصولات پلیمری معامله شد که فروکش انتظارات تورمی در بازار داخل ظرف هفته‌های اخیر به کاهش تقاضا در رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمی منجر شده بود. اما با حمله حماس به مواضع اسرائیل در روز شنبه پانزدهم مهر ماه فعالان بازار داخل درصدد افزایش خرید برآمدند و این موضوع به رونق معاملات پتروشیمی انجامید.

شروع جنگ در منطقه خاورمیانه و واهمه از پیامدهای اقتصادی آن بر ایران از سویی انتظارات تورمی را در کشور افزایشی کرد و از سوی دیگر با ایجاد جریان افزایشی در نرخ ارز در بازار آزاد بر تمایل بر خرید میان فعالان بازار افزود. البته رشد تقاضا با واهمه از پیامدهای جنگ تنها مربوط به بازار ایران نبود؛ رینگ‌های کالایی با محوریت محصولات نفتی ظرف هفته ابتدایی پس از آغاز جنگ میان نیروهای حماس و اسرائیل با رشد تقاضا و در نتیجه افزایش نرخ مواجه شدند. تاثیر افزایشی این جنگ بر معاملات محصولات نفتی و فراورده‌های آن به مراتب بیشتر بود.

رکوردشکنی ارزش معاملات در رینگ شیمیایی

بررسی روند معاملات محصولات شیمایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه 46 هزار و 700 تن محصول در این بازار ظرف سومین هفته از مهر ماه حکایت دارد؛ فعالان بازار برای این محصول تقاضایی بالغ بر 45 هزار تن به ثبت رساندند که در نهایت به فروش 35 هزار تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب در سومین هفته از مهر ماه بالغ بر 75 درصد عرضه‌ها معامله شد. میزان فروش محصولات شیمیایی از رینگ فیزیکی بورس کالا کاهشی جزئی در حدود هزار و 200 تنی نسبت به حجم فروش در هفته قبل (هفته منتهی به روز جمعه 14 مهر ماه) داشت، اما میزان ارزش معاملات افزایشی 19 درصدی را به ثبت رساند. افزایش ارزش معاملات علی‌رغم کاهش حجم فروش از سویی نتیجه رشد قیمت‌های پایه بود و از سوی دیگر رشد تقاضا برای محصولات پرطرفدار به رقابت قیمتی میان متقاضیان انجامید و مجموع این موراد از افزایش حجم معاملات حمایت کرد.