به گزارش اکوایران بر رونق معاملات شمش و مقاطع فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از مهر ماه افزوده شد. به گفته فعالان بازار آزاد، این رونق شامل حال معاملات میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد نیز بود. حمله حماس به مواضع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در روز شنبه پانزدهم مهر ماه، آتش جنگی دیگر در خاورمیانه را روشن کرد و واهمه از تبعات اقتصادی این جنگ باعث صعود یک مرتبه نرخ ارز در کشور شد. جهش نرخ ارز در اثر ترکش‌های اقتصادی احتمالی این جنگ برای ایران باعث شد تا تمایل بر خرید کالا در رینگ‌های صنعتی بورسی نیز افزایشی شود و به این ترتیب بازار فیزیکی بورس کالا رونقی دوچندان خود بگیرد.

فروش میلگرد 2 برابر شد

ظرف روز چهارشبه نوزدهم مهر ماه بالغ بر 53 هزار تن میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد که این رقم 56.6 درصد بیشتر از حجم فروش این محصول از این بازار نسبت به دومین هفته از مهر ماه بود. ظرف دومین هفته از مهر ماه، استقبال محدود متقاضیان از رینگ مقاطع فولادی به فروش تنها 23 هزار تن میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا انجامید؛ اما بهبود تقاضا در معاملات سومین هفته از مهر ماه باعث شد تا حجم فروش این محصولات به 53 هزار تن برسد.

نوردکاران در سومین هفته از مهر ماه بالغ بر 142 هزار تن انواع میلگرد فولادی در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند؛ برای این محصول تقاضایی در حدود 93 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش بالغ بر 53 هزار تن میلگرد از این بازار انجامید.

میلگردهای فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه 20 هزار و 900 تومان تا 22 هزار تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران شدند. میانگین نرخ فروش مقاطع فولادی از این بازار نیز برابر 22 هزار تومان بود. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام شده فروش مقاطع فولادی از این بازار به 24 هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد با نرخی در محدوده 24 هزار و 700 تومان معامله می‌شود. افزایش فاصله قیمت میان میلگرد بورسی و میلگرد بازار آزاد می‌تواند از رونق رینگ مقاطع فولادی حمایت کند. در عین حال بروز جنگ میان اسرائیل و نیروهای حماس درنوار غزه عامل رونق بازار آزاد مقاطع طویل فولادی بود. این رونق از رشد بهای انواع مقاطع حمایت کرد.

شمش فولاد نایاب می‌شود؟

ظرف سومین هفته از مهرماه بالغ بر 240‌هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 18‌هزار و 450تومان تا 19‌هزار و 630تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که تقاضای ثبت‌شده برای این محصول به 227‌هزار تن رسید و در نهایت 152‌هزار و 600تن شمش فولاد در محدوده قیمت پایه معامله شد. به این ترتیب ظرف سومین هفته از مهرماه و در میانه بروز تنش در منطقه خاورمیانه که به جهش نرخ ارز در بازار داخل انجامید و انتظارات تورمی را در بازار داخل افزایشی کرد، حدود 63‌درصد عرضه شمش فولاد معامله شد.

در حالی ظرف روز گذشته 190هزار تن شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس‌کالا معامله شد که این رقم بیشترین حجم فروش هفتگی این محصول پس از نیمه اردیبهشت ماه بود. به این ترتیب به‌رغم محدودیت خریداران نسبت به متقاضیان مصرفی، همچنان عرضه شمش فولاد با استقبال خوب خریداران مواجه می‌شود.

بخشی از رشد حجم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در سومین هفته از مهرماه به روشن شدن آتش جنگ در خاورمیانه بازمی‌گردد. صنایع تکمیلی با واهمه از سرایت تکانه‌های اقتصادی این جنگ به ایران بر میزان خرید شمش فولاد افزودند. با وجود این، رشد تقاضا به رقابت قیمتی میان متقاضیان منجر نشد. در عین حال همچنان میزان تقاضا کمتر از میزان عرضه است. به گفته برخی فعالان بازار، صنایع تکمیلی احتمال رشد قیمت در میان‌مدت را می‌دهند؛ اما محدودیت در نقدینگی باعث شده است تا خرید شمش در هفته جاری جهش معقولی داشته باشد. درواقع محدودیت نقدینگی، ترمز خرید را در رینگ فیزیکی کشیده است.