به گزارش اکوایران، فلزات اساسی سومین هفته از ماه اکتبر را افزایشی آغاز کردند؛ به این ترتیب در شرایطی که بازده اغلب فلزات ظرف هفته گذشته منفی بود، بر نرخ آن‌ها در روز بازگشایی هفته جدید افزوده شد.

ایجاد جریان افزایشی در بازار مس، آلومینیوم، روی، قلع، نیکل و فولاد در حالی در بازارهای کالایی دنیا رقم خورد که شاخص دلار آمریکا پس از ثبت کاهش جزئی در ساعات ابتدایی روز، مجدد وارد جریان افزایشی شد. اما فلزات اساسی بی‌توجه به جریان افزایشی ایجاد شده در شاخص دلار در مسیر افزایش ارزش حرکت کردند.

بازی ادامه‌دار فدرال‌رزرو با کامودیتی‌ها

فدرال رزور ظرف روزهای پایانی هفته جاری تشکیل جلسه داده و فعالان بازار منتظر اظهار نظر اعضای این نهاد پولی در خصوص اقدام بعدی برای مهار تورم هستند. فدرال رزرو در نشست قبلی خود در ماه سپتامبر نرخ بهره را 25 واحد دیگر افزایش داد و به این ترتیب نرخ بهره در آمریکا به 5.25 تا 5.5 درصد رسید که این رقم بیشترین میزان نرخ بهره آمریکا در بازه 22 ساله است. صعود نرخ بهره سیگنالی منفی برای بازار دارایی‌های پرریسک نظیر بازار سهام و بازارهای کالایی است. در عین حال فدرال رزرو در آخرین نشست خود از بالا ماندن نرخ بهره برای زمانی طولانی‌تر نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، خبر داد. این تصمیم نیز سیگتال منفی موثری برای بازارها به همراه داشت.

با این وجود ظرف روزهای پایانی هفته گذشته برخی اعضای فدرال رزرو از احتمال عدم رشدی دیگر در نرخ بهره سخن گفتند و صعود بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا را برای مهار تورم در این کشور کافی دانستند. این اظهار نظرها فرصت ایجاد جریان افزایشی را در بازارهای پرریسک فراهم کرد که البته فلزات پایه ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز دوشنبه 16 اکتبر به آن واکنش نشان دادند.

اگرچه اظهار نظر برخی مقامات فدرال رزرو در خصوص عدم نیاز به رشدی دیگر در نرخ بهره حامی رشد قیمت در بازارهای کالایی شد؛ اما فعالان بازار منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو در پایان هفته و سنجش تاثیر این جلسه بر بازارها هستند.

تاثیر جنگ خاورمیانه بر بازارها محدود یا جدی خواهد بود؟

شنبه نهم اکتبر، نیروهای حماس به مواضع اسرائیل در نوار غزه حمله کرده و به این ترتیب جنگی دیگر در منطقه خاورمیانه آغاز شد. بروز جنگ میان دو طرف بسته به مناطق درگیر، سیگنال‌های متعددی را برای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه دارد. به‌عنوان مثال بروز جنگ میان روسیه و اوکراین روند نوسان قیمت در بازارهای کالایی دنیا را تغییر داد، این جنگ به رکوردشکنی‌های جدید قیمتی در بازار برخی محصولات به خصوص نهاده‌های انرژی و محصولات غذایی منجر شد؛ اما با گذشت زمان تاثیر آن بر بازارها فروکش کرد به‌نحوی که در شرایط کنونی بازارها توجه چندانی به اخبار این جنگ ندارند.

در این شرایط جنگی دیگر این مرتبه در خاورمیانه آغاز شده است. در حالی که فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا به دنبال پیش‌بینی میزان اثرگذاری این جنگ بر بازارها در صورت ادامه‌دار شدن آن هستند؛ برخی کارشناسان، این جنگ را درگیری منطقه قلمداد می‌کنند که تاثیر به مراتب محدودی بر بازارها برجای می‌گذارد. اسرائیل و فلسطین سهمی جزئی در تامین کالاهای جهانی دارند و به این ترتیب اثرگذاری این دو کشور بر بازارها محدود خواهد بود.

دیوید چائو، استراتژیست بازار جهانی در Invesco می‌گوید آنچه در اسرائیل در حال وقوع است یک درگیری منطقه‌ای است و بنابراین نمی‌تواند تاثیر معنادار طولانی مدتی بر بازارها برجای گذارد.