به گزارش اکوایران فعالان بازارهای کالایی با محوریت معامله‌گران فلزات آهنی و غیر آهنی، چشم‌انتظار مشخص شدن وضعیت نکول یا پرداخت بدهی کانتری گاردن در بلاتکیلفی قرار دارند و این موضوع باعث شده تا با احتیاط بیشتری دست به معامله بزنند؛ به این ترتیب نوسان نرخ فلزات ظرف روزهای اخیر منتهی به روز چهارشنبه 18 اکتبر محدود شده است.

حمایت بانک خلق چین از فولادی‌ها

میلگرد در معاملات آتی بورس شانگهای ظرف روز چهارشنبه 18 اکتبر با نرخ 3 هزار و 624 یوآن معامله شد؛ در حالی که بازده قیمتی هفتگی این محصول مثبت یک درصد بود؛ در بازه ماهانه از نرخ آن به میزان 5.5 درصد کاسته شد.

در حالی که واهمه از نکول کانتری گاردن به‌عنوان بزرگترین شرکت‌ توسعه‌دهنده املاک در چین، باعث شده تا فعالان بازار فلزات با احتیاط بیشتری دست به معامله بزنند؛ بانک خلق چین به دنبال تحریک بازارها با اجرای سیاست‌های پولی انبساطی است.  

پس از آنکه کانتری گاردن هفته گذشته از احتمال نکول بدهی 15 میلیون دلاری خود که ظرف روز چهارشنبه 18 اکتبر سررسید می‌شود خبر داد؛ بانک خلق چین (PBoC) در آخرین تلاش خود برای تحریک تقاضای مصرف‌کنندگان چینی و کاهش ضربه خبر احتمال سقوط کانتری گاردن از تزریق 289 میلیارد یوآن به سیستم مالی این کشور خبر داد. این اقدام تلاشی برای محدود کردن تهدید نکول بزرگترین سازدپنده ملک در چین و سرایت تاثیر آن بر سایر بخش‌های تولیدی چین بود.

اگرچه تلاش بانک خلق چین، مانعی در مقابل جریان کاهشی ایجاد شده در بازارها ایجاد کرد؛ اما فعالان بازار ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن نتیجه بدهی کانتری‌گاردن با احتیاط بیشتری دست به معامله بزنند.

بحران در کمین چینی‌ها

کانتری‌گاردن زمانی بزرگ‌ترین شرکت توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین بود. در زمان آغاز بحران در شرکت‌های سازنده املاک در چین، این شرکت سالم در نظر گرفته می‌‌‌شد؛ اما دیری نپایید که با چالش‌‌‌های اورگراند مواجه شد. البته برآوردها از آن حکایت دارد که بدهی‌‌‌های کانتری‌گاردن 59‌ درصد کل بدهی اورگراند است. گفته می‌شود که اورگراند بزرگ‌ترین بدهکار در میان شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در دنیاست. می‌توان برای مقایسه اورگراند و کانتری‌گاردن، تعداد پروژه‌‌‌های در دست اجرای دو شرکت را بررسی کرد. کانتری‌گاردن بیش از 3هزار پروژه ساخت مسکن در چین را در دست اجرا دارد؛ در حالی که تعداد پروژه‌‌‌های شرکت اورگراند برابر 800مورد بود.

مدیران کانتری‌گاردن بارها اعلام کرده‌‌‌اند که «تحویل خانه» اولویت اصلی این شرکت است. در شرایط کنونی با توجه به سررسید زمان پرداخت اوراق قرضه این شرکت و احتمال نکول آن، رگولاتورها و خریداران خانه در چین به‌دقت اخبار این شرکت را دنبال می‌کنند. چالش تامین نقدینگی، ادامه پروژه‌‌‌های ساخت مسکن این شرکت را دچار چالش می‌کند.

 در صورتی که این شرکت چینی مجبور به نکول شود، نه‌‌‌تنها بازار مسکن در چین دچار افزایش التهاب می‌شود، بلکه احتمال بروز ناآرامی اجتماعی نیر وجود دارد. در عین حال این نکول، مانعی در مقابل تکمیل پروژه‌‌‌های نیمه‌‌‌کاره ساخت مسکن در چین است. درصورت نکول کانتری‌گاردن، احتمالا بخشی از خریداران مسکن در چین از بازپرداخت اقساط خود سرباز می‌‌‌زنند و این موضوع ادامه پروژه‌‌‌های ساخت مسکن در چین را با چالش‌‌‌های بیشتری مواجه می‌کند. استمرار بحران در شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین باعث کاهش نرخ مسکن در این کشور شده است. داده‌‌‌های بخش خصوصی حاکی از آن است که قیمت مسکن در کلان‌شهرهای چین همانند شانگهای 15‌درصد کاهش یافته است. همچنین گزارش‌‌‌های بلومبرگ از کاهش 50درصدی نرخ مسکن در شهرهای درجه 2 و 3 چین حکایت دارد.