به گزارش اکوایران، واهمه از افزایش بحران در شرکت‌های ساختمانی چین باعث شد تا سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین کانال قیمتی 120 دلاری را از دست بدهد. شرکت کانتری گاردن به‌عنوان بزرگترین شرکت توسعه‌دهده املاک در چین روز 18 اکتبر از بازپرداخت سود 15 میلیون دلاری اوراق قرضه خود برنیامد و این موضوع این شرکت را در معرض نکول قرار داد. احتمال نکول کانتری گاردن باعث شد تا جریان نوسان نرخ در بازار فلزات و محصولات معدنی کاهشی شود و در روز جمعه 20 اکتبر سنگ‌آهن کانال قیمتی 120 دلار را از دست بدهد.

ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازارهای آسیایی در روز دوشنبه 23 اکتبر نیز همچنان سیگنال‌های کاهشی در بازار غلبه داشتند و بنابراین این محصول با نرخ 116 دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از روزهای پایانی ماه اوت به استثنا نرخ ثبت شده در روز 11 اکتبر بود.

زیرساخت افول تقاضای مسکن را جبران کرد

سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در بازه هفتگی منتهی به روز دوشنبه 23 اکتبر کاهشی 2.9 درصدی و در بازه ماهانه منتهی به این روز افتی 2.5 درصدی را به ثبت رساند. با این وجود نرخ فروش آن نسبت به بهای معامله در زمان مشابه در سال رشدی 21 درصدی را به ثبت رسانده است و بنابراین وضعیت برای معادن سنگ‌آهن در سال جاری بهتر از سال 2022 است.

افزایش اجرای پروژه‌های زیرساختی در چین ظرف سال جاری میلادی در عین حال که زمینه بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در چین را فراهم کرده است، تقاضا برای کالاهای صنعتی را نیز افزایش داده است. به گفته فعالان بازار، رشد تقاضای داخلی برای فلزاتی نظیر فولاد و سایر فلزات پایه به‌منظور اجرای پروژه‌های زیرساختی، کمبود تقاضا از سوی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چین را جبران کرده است.

همچنین آخرین داده‌های تجارت چین حاکی از آن است که حجم صادرات محصولات فولادی چین در ماه سپتامبر با ثبت رشد 61 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 8 میلیون و 60 هزار تن رسیده است. اگرچه این رقم نسبت به میزان تولید و تقاضای داخلی چین محدود است، اما سیگنالی مثبت برای سنگ‌آهنی به همراه داشته است، به‌نحوی که تبدیل به مانعی در مسیر سقوط آزاد قیمتی این محصولات شده است.