به گزارش اکوایران بالغ بر 250 هزار تن شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ واحدهای فولادی در روز دوشنبه اول آبان ماه بالغ بر 250 هزار تن شمش فولاد را با نرخی در بازه 18 هزار تومان تا 19 هزار و 400 تومان روانه رینگ صنعتی بورس کالای ایران کردند. کف و سقف قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا افتی 200 تومانی به ازای هر کیلوگرم از این محصول داشت. این کاهش قیمت پایه در شرایطی که بازار با افزایش مجدد انتظارات تورمی روبرو است، بر تمایل متقاضیان بر خرید می‌افزاید، اما رکود سنگین حاکم بر بازار محصولات نهایی و محدودیت در تامین نقدینگی برای واحدهای نورد به سرعت‌گیر تقاضا در رینگ شمش فولاد انجامیده است.

رشد تقاضا، رقابت قیمتی را به همراه نداشت

نوردکاران در هفته ابتدایی آبان ماه تقاضایی در حدود 180 هزار تن برای خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا ثبت کردند؛ این میزان تقاضا بر روی عرضه 250 هزار تنی به ثبت رسید و در نهایت باعث شد تا بالغ بر 110 هزار تن شمش فولاد از این بازار مورد معامله قرار گیرد. میزان حجم فروش شمش فولاد در هفته ابتدایی آبان نسبت به حجم فروش در هفته پایانی مهر ماه رشدی محدود داشت. در عین حال نسبت معامله به حجم عرضه ظرف هفته ابتدایی آبان ماه به 44 درصد رسید.

در حالی تنها 44 درصد عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا معامله شد که میانگین قیمت پایه در این بازار به نرخ این محصول در نیمه مرداد ماه بازگشته است، اما فروکش قیمت‌های پایه، تاثیر محدودی بر روند معاملات برجای گذاشته است. این در حالی است که ظرف هفته‌های اخیر جریان افزایشی حاصل از سیگنال جنگ در کرانه باختری باعث شده تا دلار در بازار آزاد برای 18 روز متوالی در کانال قیمتی 50 تا 53 هزار تومان نوسان کند و تثبیت نرخ ارز در کانال 50، سیگنال افزایشی موثری برای بازارها به همراه داشته است. اما نبود چشم‌انداز روشن از تقاضا برای محصولات فولادی مانع از آن می‌شود که این جریان‌های افزایشی به رقابت میان متقاضیان برای کسب سهم از بازار بینجامد.

کف‌نشینی قیمتی فولاد

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صعنتی بورس کالا در اولین هفته از آبان ماه به 18 هزار و 900 تومان رسید که این رقم کمترین نرخ فروش شمش فولاد پس از هفته ابتدایی اردیبهشت ماه امسال بود. به این ترتیب بهای شمش فولاد در کف قیمت 6 ماه اخیر خود جای گرفت.