به گزارش اکوایران، بورس تهران پس از فراز و نشیب فصل بهار، تابستان را با رکود معاملاتی سنگینی آغاز کرد که روز به روز تشدید شد و همچنان با وجود نزدیک شدن به نهمین ماه سال معلمان اصلی هر روزه معاملات سهامی است. بورس تهران از ابتدای تابستان امسال شاهد سه نوسان سنگین مثبت و پنج نوسان سنگین منفی در شاخص‌های آماری خود بوده است.

ارزش معاملات خرد بورس تهران در تابستان امسال با شروع روندهای صعودی شاخص‌های رشد می‌کرد و تا بالای سطح ۷ همتی پیش می‌رفت. در روزهای ریزشی نیز سطح ارزش معاملات تا ۳ همت ریزش داشت. با شروع فصل پاییز، گویا روند واکنش‌های به خبرهای خوب و بد تغییر کرده است. در این روزها سطح ارزش معاملات خرد به طور متوسط کمتر از ۴ همت بوده و تنها در روزهای ریزشی شاخص‌ها، این معیار تا محدوده ۵ همتی افزایش می‌یابد. رشد ارزش معاملات خرد در روندهای ریزشی و کاهش آن در روندهای صعودی بازار سهام موجب شده تا توان شکست سطوح مقاومتی شاخص‌ها کاهش یابد.

بورس تهران در تیرماه امسال شاهد دو نوسان منفی و یک نوسان مثبت روزانه سنگین در بین شاخص‌های بود و ارزش معاملات خرد در محدوده ۶ و ۷ همتی به سر می‌برد. در مرداد ماه امسال سطح ارزش معاملات خرد کاهش داشت و با تشدید خروج جریان پول حقیقی تنها شاهد یک نوسان منفی سنگین بودیم. اوضاع معاملات سهامی در شهریورماه بهتر شد. با رشد تراز شاخص کل و نزدیک شدن به سطح ۲میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، امید به خروج از رکود در دل سهامداران زنده شد. با این حال شروع فصل سرما خوش یمن نبود و حتی سطح حمایتی ۲میلیون واحدی شاخص کل در اولین روز معاملاتی هفته جاری از دست رفت.

IMG_20231101_233511_968

بورس تهران در روز ابتدای این هفته با خروج پول حقیقی سنگین از سهام که به هفتمین روز پیاپی خود رسیده بود مواجه شد. ارزش معاملات خرد نیز که در هفته سوم مهرماه تراز 5 همتی را تجربه کرده بود و در انتهای هفته آخر مهر به سطح 4 همتی بازگشت؛ در روز ابتدایی هفته قبل در سطح 3 هزار و 195 میلیارد تومانی قرار گرفت. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 6.37 درصد رشد به نسبت هفته قبل تا سطح 3 هزار و 755 میلیارد تومانی بالا آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم مهر ماه منفی 768 میلیارد تومان بود و در هفته سوم مهر تا منفی 2 هزار و 292 میلیارد تومان افزایش داشت. این معیار در آخرین هفته مهرماه به منفی هزار و 900 میلیارد تومان رسید و اولین هفته آبان ماه را با خروج هزار و 264 میلیارد تومانی پشت سرگذاشت. در این هفته نیز 2 هزار و 541 میلیارد تومان از ارزش مالکیت کدهای حقیقی بازار کاسته شد. 

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل دو میلیون و 2 هزار و 73واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح 1 میلیون و 970هزار و 506واحدی ریزش داشت و بازدهی منفی 1.58درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران در این هفته بیشتر از شاخص کل ریزش تراز داشت و از تراز 676هزار و 727واحدی تا تراز 660هزار و 252واحدی کوتاه آمد و 2.43 درصد افت تراز کرد.