به گزارش اکوایران رینگ محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران هفته منتهی به روز جمعه 12 آبان را با رونق به پایان رساند؛ این رونق در بخش محصولات پلیمری به مراتب بیشتر بود و متقاضیان برای کسب سهم از بخشی از عرضه‌ها حاضر به رقابت‌های قیمتی 50 تا 100 درصدی شدند. این در حالی بود که رقابت شگرف قیمتی در رینگ شیمیایی‌ها به ثبت نرسید و اغلب معاملات با نرخی نزدیک به قیمت پایه انجام شد.

دوگانه رونق و رکود در رینگ پلیمرها

ظرف دومین هفته از آبان ماه بالغ بر 106 هزار و 800 تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 165 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 96 هزار و 500 تن محصول پلیمری از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ پلیمرها به 90 درصد رسید که رقمی قابل توجه است. البته تقاضا برای تمامی محصولات پلیمری به یک میزان مشخص نبود، در حالیکه تقاضای بالا برای محصولاتی نظیر پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، پلی‌پروپیلن نساجی، پلی‌پروپیلن شیمیایی و پلی‌اتیلن نساجی به رقابت‌های قیمتی 50 تا 100 درصدی برای این محصولات انجامید، تقاضای پایین برای برخی پلی‌استایرن‌ها، پلی‌اتیلن‌های سنگین و نخ پلی‌استر باعث شد تا این معاملات در نرخ پایه انجام شود و بخشی از این عرضه‌ها بدون مشتری باشد. عرضه کافی برای پلی‌استایرن مقاوم و معمولی و نبود تقاضا برای این محصولات باعث شد تا از هفته دوم آبان ماه، خرید این محصول از بازار فیزیکی غیررقابتی شود. در شرایطی که میزان تولید این محصول به مراتب بیش از نیاز صنایع تکمیلی داخلی است، برداشتن لزوم کد بهین‌یاب در خرید باعث می‌شود تا متقاضیان سرمایه‌ای نیز وارد این بازار شده و از از رکود حاکم بر معاملات این بخش کاسته شود؛ در عین حال این تصمیم، با ایجاد فرصت صادراتی برای غیرتولیدکنندگان می‌تواند به بهبود بازارهای صادراتی منجر شود.

بررسی معاملات رینگ پلیمرها در بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که به سیاق هفته‌های قبل معاملات پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، پلی‌پروپیلن نساجی، پلی‌پروپیلن شیمیایی و پلی‌اتیلن نساجی پررونق بوده و حتی بر رقابت‌های قیمتی میان متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصولات افزده شده است.

قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری بر مبنای نرخ تعسیر ارز 28 هزار و 500 تومانی تعیین می‌شود؛ این نرخ با نرخ تسعیر حواله ارز در بازار مبادله فاصله 31.5 درصدی و با نرخ ارز در بازار آزاد فاصله 80 درصدی دارد. به این ترتیب بخش قابل توجهی از رقابت در رینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری مربوط به نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای این محصولات است.

رینگ پلی‌پروپیلن‌ها و پلی‌اتیلن نساجی نیز با رقابت سنگینی همراه است؛ این در حالی است که نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه این محصولات برابر ارز حواله در بازار مبادله است، اما فاصله 37 درصدی میان این نرخ ارز و ارز در بازار آزاد به رفتار معامله‌گران این بازار جهت‌دهی می‌کند. برتری تقاضا نسبت به عرضه، در شرایطی که واحدهای پتروشیمی خود را برای اورهال آماده می‌کنند و احتمال بازار با کاهش بیشتر عرضه مواجه می‌شود بر رقابت در بازار این محصولات افزوده است.

شیمایی‌ها بدون رقابت معامله شدند

ظرف دومین هفته از آبان ماه بالغ بر 46 هزار و 800 تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 39 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 30 هزار و 700 تن محصول شیمیایی از این بازار انجامید؛ به این تتریب 65 درصد عرضه محصولات شیمیایی در رینگ فیزیکی معامله شد. اغلب این معاملات در محدوده قیمت پایه و یا با رقابت محدود قیمتی انجام شد.