به گزارش اکوایران نرخ پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در بورس کالای ایران با ترکیبی از کاهش و افزایش اعلام شد. نرخ ارز نیمایی در نظر گرفه شده در محاسبات تعیین قیمت پایه این محصولات نسبت به نرخ ارز نیمایی در هفته قبل کاهشی 0.06 درصدی داشت و به این ترتیب اثرگذاری سیگنال ارزی بر تغییر قیمت پایه محصولات حداقل اما کاهشی بود.

عقب‌نشینی قیمتی محصولات پلیمری

از 32 گرید محصول پلیمری که قیمت پایه برای عرضه آن در هفته جاری منتهی به یکشنبه هفته آینده 11 اردیبهشت اعلام شد، نرخ 25 محصول کاهشی و تنها بهای 7 محصول افزایشی بود. البته کاهش ثبت شده در اغلب قیمت‌های پایه مقدار اندکی بود. در  میان محصولات پلیمری عرضه شده در بورس کالای ایران بیشترین افت نرخ مربوط به PVC-E6834 بود که نرخ آن افتی 2.66 درصدی داشت. بخش قابل توجهی از محصولات پلیمری کاهش نرخی در بازه 0.06 درصد تا حداکثر یک درصد داشتند.

افت قیمت محصولات گروه‌ انرژی در بازارهای جهانی عامل اصلی اصلاح نرخ پایه محصولات پلیمری بود. ظرف یک هفته اخیر نرخ اغلب کامودیتی‌ها متاثر از پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی دنیا در سال جاری میلادی نسبت به برآوردهای قبلی و احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو کاهش داشت که این موضوع از عقبگرد قیمت پایه محصولات پلیمری در بورس کالای ایران حمایت کرد. در این شرایط احتمال استمرار روند کاهش نرخ‎‌های جهانی به وقت وجود داشته که تحقق این احتمال می‌تواند سیگنال منفی برای قیمت‌های پایه در هفته سوم اردیبهشت ماه باشد.

غلبه سیگنال افزایشی در معاملات شیمیایی‌ها

نوسان قیمت پایه محصولات گروه شیمیایی در عرضه‌های هفته پیش‌رو منتهی به روز یکشنبه 11 اردیبهشت ماه به مراتب بالاتر از نوسان نرخ محصولات پلیمری بود. در میان محصولات شیمیایی نرخ سود کاستیک در این هفته افزایشی 8.85 درصدی داشت. بیشترین افت نرخ در میان محصولات این گروه نیز مربوط به دی اتیلن هگزانول بود که کاهش قیمتی حدود 3 درصدی را تجربه کرد.