به گزارش اکوایران در هفته منتهی به روز یکشنبه 28 فروردین ماه بالغ بر 82 هزا تن محصول پلیمری و 33 هزار تن محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که این ارقام بالاتر از میانگین هفتگی حجم معاملات بازار پتروشیمیایی در سال گذشته بود. این افزایش حجم معاملات در حالی در این بازار رقم خورد که از سویی قیمت‌های پایه اعلامی برای این هفته (22 تا 28) فروردین نسبت به هفته قبل افزایشی اعلام شده بود و از سوی دیگر دولت درصدد برآمده تا عوارض صادراتی بر محصولات نفتی، گازی و پتروشیمیایی تولیدی وضع کند.

ظرف هفته‌های اخیر نرخ ارز آزاد و نیمایی در بازار داخل رو به افزایش گذاشته است؛ رشد نرخ ارز نیمایی سیگنالی مثبت در جهت افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی به همراه داشت و افزایش نرخ ارز آزاد نیز، متقاضیان را برای خرید از این بازار ترغیب کرد. در این شرایط استمرار جنگ در اروپای شرقی و افزایش تحریم روسیه از سوی دولت‌های غربی از رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمیایی حمایت کرد و با ایجاد ذهنیت استمرار روند افرایش نرخ متقاضیان محصولات شیمیایی و پلیمری را برای خرید به بازار فیزیکی بورس کالای ایران آورد.

در حالی بر حجم معاملات محصولات پتروشیمیایی در بورس کالای ایران در هفته اخیر منتهی به روز یکشنبه 28 فروردین افزوده شد که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عوارض صادراتی بر اغلب محصولات این بخش وضع کرده است. این مصوبه با هدف ترغیب تولیدکنندگان به عرضه در بازار داخل در میانه رشد قیمت‌های جهانی اخذ شده است اما این مصوبه تاثیری بر روند معاملات محصولات پتروشیمایی در هفته جاری نداشت.

بلاتکلیفی قیمتی در عرضه‌های پیش‌رو

در روز یکشنبه 28 فرودین ماه قیمت‌های پایه محصولات گروه پلیمری و شیمیایی برای عرضه در هفته پیش‌رو از روز دوشنبه 29 فروردین تا روز 4 اردیبهشت اعلام شد. نرخ ارز نیمایی معیار در تعیین قیمت پایه این محصولات 24 هزار و 500 تومان تعیین شد که این نرخ نسبت به قیمت پایه عرضه در هفته قبل افزایشی 0.69 درصدی داشت.

قیمت پایه عرضه محصولات پلیمری برای عرضه هفته پیش‌رو ترکیبی از رشد و کاهش نرخ همراه بود. در حالی که نرخ اغلب محصولات این گروه افزایش اعلام شد نرخ پایه انواع پلی‌اتیلن ترفتالات کاهشی اعلام شد. این کاهش نرخ در میانه استمرار درگیری میان روسیه و اوکراین و احتمال رشد قمیت در هفته‌های بعد می‌تواند متقاضیان را برای خرید بیشتر ترغیب کند.

قیمت پایه محصولات شیمایی برای عرضه در هفته پیش‌رو منتهی به روز یکشنبه 4 اردیبهشت نیز با ترکیبی از کاهش و افزایش قیمت اعلام شد. در این میان بیشترین رشد قیمت مربوط به آمونیاک گاز با رشد 8.9 درصدی و کمترین عقبگرد قیمت مربوط به اوره گرانول با افت 9 درصدی قیمت بود.